Berlingske Business

Farvel til en barnedrøm

Ethvert barn i den vestlige verden kender navnet Lego - leg godt. For de fleste drenge i alderen fem og otte år er Legos Bionicle-figurer

et must, og klodserne er en af grundstenene i en børne-kultur med sjippetov og gyngehest.



Igennem mere end 70 år

har den familiejede virksomhed fra Billund været en af milepælene i dansk erhvervshistorie, et fyrtårn, der ligesom

H. C. Andersen, ØK og A.P. Møller har bragt Danmarks navn på fjerne landes læber - fra Indien til USA.



Virksomheden

har været veldrevet med gode vækstrater og solide overskud - frem til 1997, hvor der begyndte at komme sprækker

i granitten.



Den kendte koncern måtte i 1997 for første gang siden anden verdenskrig indkassere et underskud, og

siden har det været ren slingrekurs, hvor underskud har afløst overskud og omvendt.



Legos ejer, Kjeld Kirk Kristiansen,

hentede i efteråret 1998 Poul Plougmann fra B&O for at rette op på slingrekursen. Men trods store armbevægelser

og flotte ord fra den karismatiske viceadministrerende direktør, var det ikke slut med slingrekursen.



Og fem års

anstrengelser fra 1998 til 2002 har kun givet et overskud på 24 mio. kr. ud af en omsætning på 49 mia. kr. Ikke

imponerende!



I går var det så exit Plougmann. Efter et forrygende ringe 2003 med et underskud på 1,4 mia. kr.

sætter Kjeld Kirk Kristiansen nu igen sig selv i spidsen for den verdensberømte legetøjskoncern. Nu skal der satses

på virksomhedens grundlæggende produktide - Lego klodserne - samt de værdier, der er opbygget omkring Lego mærket.



Det

er prisværdigt, at Kjeld Kirk Kristiansen nu vælger at tage endnu en tørn som øverste driftsansvarlige for

lego. Men spørgsmålet er, om der er fremtid i klodserne.



Der sker i disse år en rivende udvikling i legetøj

til børn, hvor PlayStations, elektronik og computerspil vinder frem. De fleste børneværelser i dag er i højere

grad fyldt med tv og elektronik end dublo og lego. Og i takt med, at disse ting bliver billigere, vil denne udvikling fortsætte.



Klodserne

er en legende, der altid vil være efterspurgt over hele verden, men formentlig ikke i stigende grad. Derfor må Lego sætte

endnu mere gang i udviklingen af nyt legetøj frem for at vende tilbage til gamle successer.



dalgas

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen