Berlingske Business
07:41Senatets vedtagelse af budgetudkast løfter dollar

Farlige køretider

Men som det fremgår af reportagen i dagens avis om FDB''s kørselsplaner og chaufførernes kritik, er vi ved at nå

et punkt, hvor hensynet til effektiviteten risikerer at gå ud over færdselssikkerheden. En del af de vognmænd og chauffører,

som kører dagligvarer ud fra FDB''s distributionscentraler til Fakta, Brugsen og Irma har angiveligt svært ved at opfylde

køretiderne uden at overtræde hastighedsbestemmelserne. Og selv når de kører for stærkt, kommer de

ofte for sent. Forsinkelserne akkumulerer hen over dagen og medfører en forringet afregning.


FDB er næppe værre

eller bedre end så mange andre transportkøbere. Forbruger-cooperationen drager fordel af den uligevægt, der er

på markedet for transport, hvor der er stor overkapacitet på udbudssiden. Det giver lave transportpriser og pressede tider.


Det

ville være naturligt, at de vognmænd og chauffører, der føler sig pressede til at køre for stærkt,

afviste at tage de kontrakter, der udbydes. Men mange af dem er bundet op på stor gæld til lastbiler og andre faste omkostninger.

De vil altid være fristede til at køre uanset betingelserne. Det er den måde, de overlever på.


Spørgsmålet

er derfor, om tiden ikke er inde til, at politikerne overvejer en lovændring, der giver transportkøberne et "medvirkende

ansvar", når de udbyder kørselsopgaver på tider, der kun kan overholdes, hvis transportleverandørerne

opererer på kanten af færdselsloven. En sådan bestemmelse ville umiddelbart motivere til større ansvarlighed. Transport-leverandørernes

organsition, Dansk Transport og Logistik, har forgæves forsøgt at få Folketingets trafikpolitikere i tale herom.

Dagens reportage i ErhvervsBladet aktualiserer sagen påny.


Alternativet til en lovgivning er, at transporterhvervet sanerer

sig selv i kraft af markedsmekanismen.


Det ville sådan set være det sundeste. Men det tager tid og i mellemtiden risikerer

vi at få de her lig på bordet, som alt for ofte skal til, før der skrides til politisk handling. Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen