Berlingske Business
17:03Carlsberg stiger mest i stigende C20

Færre mediebureauer øger risiko for flere fejl

Antallet af mediabureauer i landet er faldet drastisk i de senere år som følge af internationale opkøb og fusioner.

I dag er det kun fem som betjerner stort set hele det danske marked.


Denne udvikling kan skade annoncørerne, mener Carsten

Hecquet fra firmaet Media Audits Nordic, der arbejder med mediarevision og rådgivning af TV-annoncører og deres mediebureauer.


Indenfor

bare det seneste år har det ved flere lejligheder vist sig, at små menneskelige fejl, som f.eks. forglemmelser og misforståelser,

har kostet annoncøren dyrt.


Der er en risiko for, at bureaukonsolideringen vil give endnu flere af den slags uhensigtsmæssigheder.


Der

kommer næppe flere mediebureauer til, men fem er for lidt, siger Carsten Hecquet.


Siden starten har virksomheden analyseret

mere end 1200 TV-kampagner og 30 annoncører.


De fem store på det danske marked er: WPP Media Group, OMD Gruppen, Mediacom,

Initiative Universal Gruppen og Carat Danmark.


Seneste store konsolidering i branchen skete, da CIA blev fusioneret med Mediaedge

til MedieEdge:CIA under WPP Media Group. Mediebureauerne rådgiver annoncørerne om, hvor de skal placere deres annoncepenge.









Længere

til toppen

For få år siden var der en række større mediabureauer og en underskov af mindre. Carsten Hecquet

mener, at det er fuldt forståeligt, at mediebureauer gennem fusioner søger at holde deres suverænt største udgiftspost

-lønninger - nede, men det kan ikke undgås, at en sådan rationalisering får konsekvenser for bureauernes

TV-annoncører, der traditionelt kræver mest opmærksomhed og kompetence på et mediabureau; ikke mindst på

grund af en kompleks prisstruktur på TV-reklame.


- Der er færre bureauer at vælge imellem for en annoncør

og samtidig flere kunder på hvert mediabureau. Det betyder, at flere af de meget store annoncører må dele bureau.

Måske endda med direkte eller indirekte konkurrenter. Dernæst oplever selv store annoncører i dag, at de er reduceret

til en mindre fisk i en større dam. De mødes godt nok af direktøren, når de kommer til bureauet, men til

daglig betjenes de af juniorfolk.


- Det betyder alt andet lige, at den enkelte annoncør udsættes for, at der blevet

længere op til bureauets bedst kvalificerede medarbejdere, siger han.


Han mener, at annoncørerne er medansvarlige

for mediabureauernes stramme omkostningsstyring. De har ofte stor fokus på de honorarer, de betaler til bureauerne, uden tanke

på, at små besparelser til honoraret ædes op, hvis en dyr TV-kampagne ikke håndteres godt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen