Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Få din egen TV-kanal

Særlig digitaliseringen af medierne giver grobund for prognoser og gætterier. Det er sjældent,

vi rammer rigtigt. Forholdet mellem hvad teknikken kan tilbyde, hvad politikerne ønsker, og forbrugerne vil købe, er

en ligning med mange ubekendte. For nylig fik vi imidlertid et tydeligt fingerpeg om, hvad den digitale distribution af TV kan føre

med sig, da Microsoft lancerede en reklamekampagne for deres nye spillekonsol, XBOX. Det var et helt konkret bud på, hvor TV-mediet

og TV-reklamen bevæger sig hen.


Før har de kommercielle muligheder i TV-mediet været begrænset af få udbydere

og en ganske kostbar adgangsbillet. Microsoft viste , at fremtiden for TV-reklamen kommer til at byde på friere rammer for den kommercielle

ytringsfrihed med lettere og billigere adgang til TV-mediet.


I Danmark tog Microsoft et visionært skridt videre lige ind

i TVs fremtid med sin kampagne. Man etablerede sin helt egen TV-kanal på Viasats digitale platform. Foruden egen TV-kanal oprettede

Microsoft sit helt eget univers til XBOX''''en på den digitale platform, hvor seerne blandt andet kan læse om spillene. Den

digitale del drives af en almindelig TV-kampagne på Viasat-kanalerne, TV3 og 3+, og med crosspromotion i forbindelse med andre Viasat/TV3

aktiviteter. Kampagnens design, form og indhold blev udviklet af MTG New Media og MTG-selskabet Noname4us. Én af fordelene

ved digital TV er som bekendt en meget stor kanalkapacitet, der nu betyder, at en lang række virksomheder, foreninger og organisationer

uden videre kan komme i luften med egen TV-kanal, hvorfra man kan pleje sine egne budskaber eller sager. Det er mit indtryk, at Microsofts

initiativ allerede har sat mange tanker i gang hos andre virksomheder.


Microsoft er den første virksomhed i Danmark, der

har set, at TV-mediet og -reklamen er ved at bevæge sig ind i næste generation. Blandt andet med egen TV-kanal til en

overkommelig pris og i en lyd og billedkvalitet, som vi forventer fra TV. Det er ikke Internettet, vi taler om her - det er TV.


MTG

New Media har store forventninger til, at mediet og TV-reklamen knopskyder på denne måde. Pay-per-view boksekampen mellem

Brian Nielsen og Mike Tyson i oktober sidste år satte fuld fart på salget af digitale bokse fra Viasat. Der er nu over

en 1/4 million personer med en digital modtageboks fra Viasat - alene i Danmark. På skandinavisk plan ligger tallet på

over 1,1 millioner svenskere, nordmænd og danskere. Den 1. april 2002 havde MTG New Media tilbudt interaktivt digital TV til

danske annoncører i ét år, og på den korte tid har 12 store mærkevarer valgt at afprøve dette

medie. Blandt andre adidas, Carlsberg, Microsoft, Stimorol, Apollo Rejser samt Warner Music og Coca-Cola.


Disse annoncører

ser en fordel i at forstærke deres traditionelle TV-reklame med et link direkte ned i deres eget univers. En kampagne kan således

forlænges fra TV-reklamens typiske 30 sekunder, til mange minutter og timer. Desuden nedbringes den vigtige afstand mellem,

at forbrugeren ønsker sig et produkt - til han eller hun foretager et køb. Men det nye kommercielle råderum er

samtidig en udfordring for langt de fleste virksomheder. Udfordringen for virksomhederne og os er nu, hvorledes vi i fællesskab

vil fylde dette nye råderum ud. Jeg mener, det er en glimrende anledning til tæt dialog og brainstorm om den digitale

teknologis vide rammer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen