Berlingske Business
17:42

Europakke 2

Når vi nu ikke fik den i første hug, kan vi vel indføre den i etaper. Det er en kendsgerning, at euroen vil holde

sit indtog i Danmark, Sverige og Storbritannien før eller siden - enten vi vil det eller ej. Selvom danskerne har stemt nej,

vil euroen blive brugt for fuldt drøn i erhvervslivet, ligesom vi naturligvis ikke kan give turister og andre gæster

i Danmark tilbage i danske kroner, når de har betalt med euro. Nogen kalder det euro af bagdøren. Det lyder negativt

ladet, men uanset hvad man kalder det, kommer euroen på banen i de tre lande, der nu befinder sig på den monetære

sidelinie. Svenskerne har lugtet lunten, og der er meget slet skjulte signaler på banen om en snarlig svensk folkeafstemning

om den fælles europæiske valuta. Så uanset hvilken holdning, man måtte have til euroen, så kommer den

på den ene eller den anden måde. Dansk erhvervslivs organisationer er heldigvis holdt op med at bruge ørkesløse

kræfter på at ærgre sig over, at danskerne sagde nej til den fælles vatuta. I stedet er man nu ude med stærke

og saglige argumenter for, at vi snart bør have en europakke 2 i form af en ny lovgivning, der gør det nemmere for de

danske virksomheder at omgås euroen og de lande, der har taget den til sig.


Erhvervslivet ønsker mere fleksible

regler, så man kan anvende både dagskurs og månedlig toldkurs ved omregning af euro til kroner for eksempel i forbindelse

med angivelse og betaling af moms. Mere fleksible regler vil efter erhvervsorganisationernes mening åbne en række muligheder for,

at danske virksomheder kan skærpe deres konkurrenceevne i forhold til lande, der allerede bruger euroen som valuta.


Virksomheder

i Storbritannien, som jo altså også har sagt nej til euroen, kan allerede i dag indbetale moms i euro, og lignende lovgivning

ville i Danmark ligge i naturlig forlængelse af den europakke 1, som blandt andet betød, at danske virksomheder kan aflægge

regnskab i euro.


Vi kan lige så godt indrette os på, at euroen kommer. Myndighederne kan med sindsro vende blikket

mod Storbritannien for at lære at omstille deres systemer til at kunne tackle euroen. Lad os vove et gæt på, at

danskerne lige pludselig og om ikke så længe skal til afstemningsboksene igen for at tage stilling til euroen. Og lad

os vove et andet gæt på, at næste gang bliver det et ja. Det vil være både billigere og bedre at forberede

sig nu end at vente. For når danskerne har sagt ja, kører toget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen