Berlingske Business

EU-penge skal flytte højt-uddannede til Vestjylland

Behovet for højtuddannet arbejdskraft i de vestjyske fødevarevirksomheder er stigende, lyder den generelle vurdering,

men da de fleste ledige akademikere i dag bor i Østdanmark, skal der gøres en særlig indsats for at lokke de højtuddannede

mod vest.



Derfor har VIFU, en forkortelse for Videncenter for Fødevareudvikling, sammen med Jordbrugsakademikerne taget

initiativ til en kampagne, som skal skabe kontakter mellem fødevareindustrien og de ledige jordbrugsakademikere, som i dag

uddannes på Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, KVL.



Kampagnen er usædvanlig, fordi det er første

gang, man prøver at matche en bestemt gruppe nyuddannede med en gruppe virksomheder med et særlig behov.



Kampagnen

ledes af VIFU, KVL, Holstebro Tekniske Skole, Holstebro-Struer Landboforening og Jordbrugsakademikerne.



Kampagnen sættes

i gang i naturlig forlængelse af kampagnen "JA i Vest", som løb af stabelen i efteråret. Her blev der

skabt mange kontakter mellem højtuddannede jobsøgende fra Østdanmark og virksomhedsledere fra Midt- og Vestjylland.

Kontakter, som forventes at bringe flere af projektdeltagerne til at bosætte sig i området i nær fremtid.



-

Det vestjyske område sidder tungt på produktionen af fødevarer i Danmark, og det er samtidig et område med

mange vækstmuligheder. Derfor er det vigtigt, vi får skabt kontakt med den højtuddannede arbejdskraft, som i dag

uddannes og bor i Østdanmark, siger projektleder Louise Hansen fra VIFU.



Når VIFU går ind i projektet er det

ikke fordi centeret har intentioner om at agere arbejdsformidling for ledige akademikere. Men kampagnen udmærker sig ved, at

det er de ledige selv, der skal udføre det praktiske arbejde med at analysere jobmarkedet og tage kontakt til virksomhederne.



EU''s

Socialfond har bevilget mere end en halv mio. kr. til projektet. jc

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen