Berlingske Business

Etablering i Kina skal øge eksporten

Juelsminde Aluminium Industris etablering af en kinesisk fabrik skal øge eksporten fra Danmark og samtidig reducere leveringstiden

til kunder, der får udført specialopgaver i Juelsminde.



Sådan forklarer adm. direktør Anders Jørgensen

kortfattet strategien bag familiefirmaets etablering i Suzhou-området, hvor firmaet fra 1. april har lejet sig ind i 1.200 kvm.





Den kinesiske fabrik producerer halvfabrikata i form af standardkomponenter, der sendes til montering i Juelsminde.



Den

nye strategi frigør maskiner, udstyr og mandskab i Juelsminde, hvor de 40-45 medarbejdere i højere grad skal koncentrere

sig om produktion af specialopgaver, siger Anders Jørgensen.



Virksomheden fremstiller produkter og systemer til tagdækningsbranchen

til afvanding, udluftning og inddækning. Derudover fremstilles også bl.a. tagtrin. Eksportandelen ligger på 30 pct.



Den

kinesiske fabrik, der ledes af den 28-årige dansker Martin Thomsen, begyndte at producere i slutningen af maj, og de første

komponenter ventes til Juelsminde 26. august. Anders Jørgensen oplyser, at fabrikkens maskiner er købt i Kina. Der er

samlet tale om en investering på cirka to mio. kr.



Lønniveauet på fabrikken ligger på syv-otte kr. i

timen alt inklusiv - d.v.s. arbejdsgiverens betaling af skat, sociale ydelser og madordning.



Anders Jørgensen siger, at

der ikke vil ske afskedigelser i Juelsminde, men fremtidige udvidelser vil nok ske i Kina.



Flytning af flere opgaver til Kina

kan derfor komme på tale, men strategien går samtidig ud på at fastholde en arbejdsstyrke på 40-45 medarbejdere

i Juelsminde, siger han.



Han vurderer, at den kinesiske fabrik når op på 25 ansatte i løbet af i år,

og der er plads til flere ansatte i bygningen i Suzhou, som konsulentfirmaet Asia Base fandt i samarbejde med Martin Thomsen.



Derudover

har Asia Base rekrutteret to nøglemedarbejdere til fabrikken, og de har ansat det øvrige personale.



Juelsminde

Aluminium Industri havde i 2002/03 en omsætning på ca. 35 mio. kr. og et overskud før skat på 0,6 mio. mod

1,2 mio. kr. året før.



Egenkapitalen ligger på 13,0 mio. kr. Virksomheden ejes af familien Jørgensen,

d.v.s. Svend og Anne-Marie Jørgensen og sønnen Anders Jørgensen, som er ved at overtage virksomheden som led

i et generationsskifte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen