Berlingske Business

Et tekstil-mirakel?

For dem, der er berørt af udflytningen af job fra Danmark, er der godt nyt at hente i en ny analyse fra den anerkendte arbejdsmarkedsforsker, Niels

Westergaard Nielsen.



Han har undersøgt, hvorfor de 50.000 job, der er nedlagt i den danske tekstilindustri i de sidste

30 år, ikke har ført til en tilsvarende højere ledighed.



Forskningen viser, at 65 procent af dem, der blev

ledige i tekstilindustrien, da danske tekstilvirksomheder flyttede produktionen til lavtlønslande, har fundet et andet arbejde.

De resterende begyndte på en uddannelse eller forlod arbejdsmarkedet.



På den baggrund konkluderer forskeren, at vi

ikke skal være nervøse for den omfattende udflytningsbølge, som nu er i gang .



Årsagerne til, at det

ikke gik så galt med beskæftigelsen, er flere.



For det første blev udflytningen bl.a. gennemført ved,

at tekstil-virksomhederne i en årrække ophørte med at ansætte nye unge medarbejdere. De unge, der ikke kunne

komme ind i tekstilindustrien, tog i stedet en kompetence-givende uddannelse og kom ind i andre brancher med en fremtid i Danmark.



For

det andet blev en del af de ledige tekstilarbejdere omskolet til andre fag. Endelig var der en del tekstilarbejdere, som kom tilbage

til branchen men blev ansat på et højere niveau i virksomhederne, der i mellemtiden var omdannet til produktudviklings-,

salgs- og marketings-organisationer.



Spørgsmålet er om analogien til tekstilindustrien holder i dag.



Kun i

nogen grad. Lige nu har vi en afmatningsperiode, der gør det svært for ledige at finde job. Yderligere rammer udflytningsbølgen

også højtuddannede, og den næres bl.a. af internettet, som ikke fandtes, da tekstilindustrien flyttede ud. Skal

tekstilindustriens eksempel bruges i dag, kræves en langt større investering i virksomheds-udvikling og opkvalificering

af danskerne.



Det har regeringen taget fat på med nye forskningsmillioner finansieret via Nordsø-fonden. I Foghs

forårskur er der også afsat penge til opkvalificering.



Men spørgsmålet er om det er nok - en samlet

stor handlingsplan på en flerhed af felter kunne være en god ide. I denne tid kommer initiativerne for stykkevis og delt.

Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen