Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Et skibsværft gennem 39 år

Er man til maritime historier, vil en ny bog om Nordsøværftet i Ringkøbirg nok være et must. Værftet eksisterede fra 1958 til 1997 og byggede 230 skibe. De fleste coastere - og i stor stil til kommanditistselskaber. Mest kendt er skibene til Trigon rederiet, der brugte dem til våbensmugling.

Bogen, der er skrevet af søfartsjournalist Bent Mikkelsen fra Ringkøbing, er meget teknisk, og glimrende som opslagsværk. Den fortæller om de folk, der tog initiativ til et skibsværft ved Ringkøbing fjord - og hvor sluserne ved Hvide Sande begrænsede skibenes størrelse til coastere.

Netop skibenes størrelse var med til at få skibsværftet til at bukke under. Rederierne fik behov for større og mere rentable skibe end værftet kunne klare - og da man købte Aarhus Flydedok for at opfylde disse krav, forsvandt den gode økonomi, der havde været i de ellers fleksible coasterskibe.

Værftet blev skabt af den dansk-engelsk skibsingeniør, Erik Falslev Jacobsen sammen med smedemester Egon Sørensen. Falslev Jacobsen brugte kun få faste folk og resten var underleverandører. Samme trend er atter på mode i danske og internationalt erhvervsliv.

Skibsregister

Bagest i bogen er der et register med billeder og data af alle skibemsom er bygget på værftet. Ialt rummer bogen. 360 billeder - også fra selve Nordsøværftet.

Der er også fortællinger om værftets kunder. Fra den første kunde til fragtskibe (Union-Rederierne) til den største kunde gennem tiderne

(Elite-Shipping) og den kunde, som holdt længst ud: Kromann-familien

fra Marstal.

Nordsøværftet var et meget progressivt rederi i sine velmagsdage - det var lønførende, og så indføres overskudsdeling før dansk erhvervsliv havde hørt om fænomenet.

Værftet blev sat på verdenskortet bl.a. for en serie coastere på 299 brt., 700 tdw., som blev til verdens største coaster-serie. Der blev over en periode på 11 år bygget 61 næsten ens skibe. En rekord, som, fortsat består. Et 49 meters fragtskib blev lavet på 10 uger. Fem uger på bedding og fem uger ved udrustningskajen. Det er også rekord.

Formålet med skibene var vidt forskelige - lige fra tankskib til fragtskib.

Trigon Rederiet

Skibene var Ringkøbig kendes af de fleste. De var bl.a. kendt for at sejle med ulovlige våben til Sydafrika for rederiet Trigon (skibsmægler Anders Jensen) - ét af dem -Sarah Trigon (omdøbt til Sarah Poulsen i 1978) står stadig på stranden i Sahara-ørkenen, hvor det strandede efter et sådan togt i juli 1980 .

Mange af skibene blev bygget til kommanditistselskaber, som var så populære i hele rediets levetid. Blandt de kendteste købere var bl.a. Asger Lindinger. Nordsøværftet i Ringkøbing lukkede 3. september 1997.

Faktabox:

Nordsøværftet: Et industrieventyr i Vestjylland 1958-1997. Af søfartsjournalist Bent Mikkelsen.

224 sider.

Pris: 299,00 kr.

Forlaget Betty Nordgas

Smedegade 13

6950 Ringkøbing

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen