Berlingske Business
07:02Olieprisen stiger efter uro i Nordirak

Et hav af underleverandører

Selv for trænede projektfolk fra landets største energikoncern, Elsam A/S, og for verdens største producent af

vindmøller, Vestas A/S, har etableringen af verdens hidtil største havmøllepark på Horns Rev 14 kilometer

fra Danmarks vestligste punkt, Blåvandshuk, været som at blive kastet ud på dybt vand.


Havdybderne i området

er ganske vist på beskedne 6,5-13,5 meter, men det stiller nye krav til ingeniørkunnen, planlægning og logistik

at få en park med 80 vindmøller til at skyde op ude i vandet.


Især det hav af underleverandører, som

et projekt til to mia. kroner trækker med, har mærket, at dette job er noget ekstraordinært.


- Projektet stiller

krav om en grad af kvalitet, der er om muligt endnu højere end på land. Firmaerne må være velorganiserede

for at leve op til myndigheders og entreprenørers krav til dokumentation. Begreber som præcision og hurtighed er ikke

bare noget, der findes på papiret. De risikerer at blive prøvet afprøvet i virkeligheden, siger projektleder Jens

W. Bonefeld fra Elsams ingeniørselskab, Tech-wise A/S.



De store klumper

Elsams del af projektet falder i tre hovedområder:


l

Fundamenter - med MT Højgaard A/S som hovedentreprenør


l Møller - med Vestas -Scandinavian Wind Technology

A/S som leverandør


l Kabler - med Nexans Deutschland Industries som leverandør


Mølledelen er med en

pris - inklusive servicekontrakten de første fem år - på ca. en mia. kroner langt den største i Elsams andel

på 1,7 mia. kroner. Et andet selskab, Eltra A/S, står for at føre strømmen i land via et søkabel

til den jyske vestkyst, og det løber op i ca. 300 mio. kroner.


- Det har været en meget interessant tilbudsfase,

hvor vi oplevede stor interesse på især fundamenter og møller. Nogle af de interesserede valgte dog at lade være

med at byde, fordi de fandt opgaven for risikofyldt, siger Jens W. Bonefeld.


Ingen har overblik over, hvor mange leverandører

Horns Rev-projektet sammenlagt har, men det er en kendsgerning, at det breder sig som ringe i vandet fra hovedleverandører

til underleverandører, der ofte også har underleverandører til at løse specialopgaver.


På den

måde sikrer projektet job til lige fra fotografen, der har taget fotos til denne artikel og har kontrakt på projektet,

til udenlandske selskaber med materiel af en størrelse, som slet ikke findes på dansk område.









Kun udlandet

kan løfte

Det gælder for eksempel jack-up-fartøjerne fra hollandske Mammout, der transporterer de over 30 meter

lange og 150 ton tunge stålpæle, der er ved at blive banket ned i havbunden, og overgangsstykkerne på op til 90

ton, som møllerne i de kommende måneder monteres på.


- Det er meget naturligt, at den slags opgaver går

til udlandet, for der findes simpelt hen ikke grej i Danmark, som kan klare det, siger Jens W. Bonefeld.


MT Højgaard mærker

på en række af entrepriserne, at forholdsvis få firmaer har ekspertise og udstyr til at klare dem.


- Vi har

dog mange leverandører på transport, hvor der ikke stilles så specielle krav ud over, at det kan være nødvendigt

at tilpasse materiellet til de dimensioner, der skal fragtes, siger projektleder Peter Buhl.


MT Højgaards andel af projektet

løber op i knap 370 mio. kr., og de vigtigste underleverandører er udenlandske. Det drejer sig om hollandske SIF-Group,

der sammen med sit polske datterselskab står for de fleste af stålarbejderne, mens belgiske Rheden udfører sekundære

stålarbejder og maling.



Travlhed på fabrikker

Både MT Højgaard og Vestas venter at hente værdifulde

erfaringer til fremtidige europæiske havmølleprojekter. Bortset fra gearkasser, generatorer og transformere, som leveres

fra udlandet, fremstiller Vestas det meste af ordren selv.


Derved smitter milliardprojektet af på flere Vestas-fabrikker. Møllevingerne

med en diameter på 80 m fremstilles i Nakskov, hvor der er op mod 600 medarbejdere, de 160 ton tunge tårne i Varde, hvor

der er over 350 medarbejdere, og de øvrige mølledele i Ringkøbing, hvor der er over 400 timelønnede. Overfladebehandlingen

af 2 megawatt-vindmøllerne foregår hos Gardit A/S i Esbjerg.


Det unge Fredericia-firma, A2SEA A/S, har opgaven med

at transportere vindmøllerne fra kajen i Esbjerg til Horns Rev og montere dem på fundamenterne.


Det foregår

med de to kraftigt ombyggede skibe, Ocean Hanne og Ocean Ady, der blandt andet er forsynet med fire solide ben, så der kan udføres kranoperationer

i op til 85 meters højde i åbent hav.


- Firmaet er etableret efter et helt nyt koncept, og hovedbeskæftigelsen er

at sætte vindmøller op til havs og siden servicere dem. Vi har en stærk tro på, at der kommer adskillige

havmølleparker i Europa, siger adm. direktør Kaj Lindvig.


A2SEA har investeret op mod 100 mio. kroner i skibene,

og ordren på et større tocifret millionbeløb for Vestas er noget af et svendestykke for de patent-anmeldte skibe.

Det 16 medarbejdere store firma ejes af LD, Dansk Kapital Anlæg og private investorer.



Esbjerg Havn vinder

En af de

sikre vindere i projektet er Esbjerg Havn, der lægger kajarealer til, og hvorfra op mod 30 specialfartøjer udskiber de

titusindvis af ton stål, sten og udstyr, der i løbet af efteråret bliver til en færdig vindmøllepark.

Shippingfirmaet Niels Winther & Co. koordinerer de havnerelaterede opgaver for både Vestas og MT Højgaard og sørger

for alt lige fra at skaffe kontorplads til at få repareret skibe 24 timer i døgnet.


- Afsmitningen på Esbjerg

Havn er meget stor, og vi har et stort antal underleverandører inde ved de mange skibsanløb. Esbjerg har en fantastisk underskov

af leverandører, der forstår, at problemer skal løses her og nu. Et af vore krav til blandt andre reparatørerne

er, at de er til rådighed hele døgnet. Desuden har havnearbejderne været meget fleksible.


- Og så har

vi god plads til vindmøller i Esbjerg, hvilket er en stor mangelvare i andre danske havne, siger adm. direktør Henrik

Otto Jensen, Niels Winther & Co.


Til efteråret vil de 80 vindmøller snurre med en samlet effekt på 160 megawatt

- nok til at forsyne 150.000 husstande med strøm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen