Berlingske Business

Esbjerg Havn tror på Irak-vækst

Esbjerg Havn venter at få en central placering for afskibning af danske virksomheders maskiner og materiel til genopbygningen

af Irak efter krigen.



Det italienske rederi Grimaldi Lines, der anløber havnen hver tirsdag, oplevede i sidste halvdel

af 2003 en stærkt stigende godsmængde til Irak, og forventningerne er store til et år, hvor genopbygningen for alvor ventes

at tage fart.



- For tiden er det især eksporten til Irak, der bærer væksten, og korridoren via Syrien har været

en succes. Godset består hovedsageligt af brugte køretøjer, der typisk sendes videre af herboende irakere, og

andet projektgods. Vi forventer, at genopbygningen af landet vil smitte af på danske virksomheder og dermed på os, siger

adm. direktør Henrik Otto Jensen fra Grimaldi Lines'' danske partner, shippingfirmaet Niels Winther & Co.



Esbjerg Havn

har ligesom andre af landets store trafikhavne oplevet vækst i godsomsætning i 2003, og renset for fisk, der gik skidt,

er fremgangen på godt seks pct. til 4,118 mio. ton. Med fiskelandingerne, der var ramt af voldsom nedgang i industrifiskeriet,

fordi tobisen svigtede, når omsætningen 4,439 mio. ton.







Mere gods på skinner



Ud over blandt andre

Grimaldi Lines skal jernbanetrafikken være med til at trække mere gods til havnen, idet tyske Railion Danmark A/S fra

årsskiftet har intensiveret servicen ved daglige afgange ad aksen Esbjerg-Taastrup-Helsingborg, så gods fra eksempelvis

England kan være i Sydsverige i løbet af to døgn.



- Vores kombiterminals placering direkte ved kaj findes

ikke magen til mange steder i Europa og er unik i Danmark. Ved at få Sydsverige koblet på de daglige afgange får

vi helt nye muligheder, som også vil være interessante for transportkøberne i denne region. Vi har i løbet

af januar allerede været oppe på togstammer over 500 meter, siger salgs- og marketingchef Carsten Aa, Esbjerg Havn.



Englandstrafikken,

hvor DFDS har sat de nye ro/ro-skibe, Tor Suecia og Tor Britannia, ind på de daglige afgange til Immingham, er også i

fremgang. Den tætte trafik på de europæiske veje og udsigten til tysk vejskat på lastbiler gør det

mindre attraktivt at sende gods via kanalen.



Derimod tynger den store nedgang i landingerne af indusfrifisk til TripleNine Fish

Protein dobbelt på negativsiden, idet det også koster på eksporten af fiskemel til Middelhavsområdet. Ligeledes

eksporten af vindmøller er en ubekendt faktor i 2004, selv om der knytter sig forhåbninger til nye havmølleparker

ud for Tyskland.



Under alle omstændigheder forbereder havnen sig dog på at løfte narceller til vindmøller

og andet tungt gods om bord på skibe, idet en ny havnekran formentlig vil være på plads i maj.



Investeringen

på over 16 mio. kroner får en løftekapacitet op imod 120 ton og er i udbud nu.



- For os er det en kæmpefordel

ikke at være afhængig af en eller to trafikker. I tider med dyk i fiskeriet er det rart at have ekstra fremgang i godsomsætningen

i trafikhavnen. Jeg forventer, at vi får nye skibsruter i løbet af året, det kunne være Belgien eller Nordfrankrig,

selv om udskydelsen af den tyske vejskat, Maut''en, har sat nye ruter lidt i bero, siger salgs- og marketingchef Carsten Aa.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen