Berlingske Business

Esbjerg Havn i smult vande

Esbjerg Havn har været en god forretning for Esbjerg Kommune, der overtog den tidligere statshavn for fire år siden.



Efter

et overskud på 45,2 mio. kr. i 2003 er egenkapitalen vokset til 116,6 mio. kr., hvilket er mere end det dobbelte af den pris,

kommunen betalte for havnen. En stigning i godsomsætningen på seks procent til 4,118 mio. ton tæller også

på positivsiden, og havnen styrker mulighederne for at tiltrække tungt gods yderligere ved at investere i en ny 110 ton mobilkran

til levering midt på året.



Havnen står dog også over for store udfordringer. I fjor fik havnen afslag på

at benytte slæbebåden Esbjerg 1 til havnerelaterede ydelser, og båden er nu sat til salg. Oprindelig blev den købt

i tiltro til, at EU ville åbne for fri adgang til at betjene skibene.



Trafikministeriet er også part i forhandlinger

om, at Esbjerg Havn skal overtage oprensningen af havneindsejlingen, en udgift på 200 mio. kr. Sagen ventes dog tidligst afklaret

ved en voldgift i 2005.



De nye krav om terrorsikring fra 1. juli 2004 vil betyde lukning af dele af havnearealet for offentligheden,

dog ikke fiskerihavnen, hvis negative udvikling trækker ned i den samlede omsætning, der er faldet fra 96,1 til 93,9 mio.

kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen