Berlingske Business

Erik og Preben Damgaard

Damgaard
Foto:

Formue halveret fra over to mia. til knap en mia. kr

Erik og Preben Damgaard etablerede Damgaard Data, som senere blev fusioneret med Navision.

Da Navision i 2002 blev solgt til amerikanske Microsoft blev det vurderet, at Damgaard-brødrene fik knap en mia. kr. hver for deres ejerandel i selskabet. Dertil havde de to brødre også hver især trukket 300 mio. kr. ud til privatformuen i forbindelse med børsnoteringen.

En god del af pengene er anbragt i brødrenes to hovedselskaber, Erik Damgaard Porteføljeinvest og ventureselskabet Damgaard Company, som begge brødre har ejerandele i.

Efterfølgende er der især gennem Erik Damgaard Porteføljeinvest foretaget en række højt profilerede investeringer sammen med andre kendte investorer som Peter Forchhammer og Ole Vagner.

Under finanskrisen blev selskabets tre store aktieposter i vindmølleselskaberne Eurotrust og Greentech samt velhaverbanken Capinordic hårdt ramt på aktiekursen. I december 2008 pressede selskabets kreditorer brødrene til at afhænde de tabsgivende aktieposter for at indfri en stor del af selskabets gæld.

I 2003 havde de to selskaber en samlet egenkapital på to mia. kr. Ved udgangen af 2008 var brødrenes formue halveret til godt en mia. kr. tilsammen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen