Berlingske Business

Erhvervsorganisationer i oprør over Copy-Dan

Copy-Dan er kørt af sporet med afgifter på blandt andet videobånd, kassettebånd, DVD''''er og hukommelseskort

til kameraer.


Derfor er de tre erhvervsorganisationer Brancheorganisationen Forbrugerelektronik, BFE, IT-Brancheforeningen og

ITEK gået sammen med et krav om, at der tegnes en streg i sandet og Copy-Dan efter fire år mister retten til at indkræve

afgifter på kopiering af musik og billeder.


- Det er vigtigt, at der bliver sat en deadline. Fremfor at sige, at ordningen

skal revideres om fire år, mener vi, at den skal stoppe. Så har rettighedshaverne god tid til at få hænderne

op af lommerne og finde nye måder at tjene penge på, siger direktør Tom Togsverd, ITEK. ITEK er et branchefællesskab

for IT- og televirksomheder under Dansk Industri.


- Lovgivningen har forsynet kunstnernes selvbestaltede organisation økonomiske

magtmidler udover det anstændige og tiltænkte. Copy-Dan kan tydeligvis ikke selv trække grænsen. Så

er det op til politikerne at gøre det med en hurtig revision af lovgivningen, siger direktør Allan Bugge fra BFE.


Copy-Dan

har siden 1992 sikret at kunstnerne fik betaling når deres arbejde blev kopieret via afgifter. I dag er det først og

fremmest blankmedierne som betaler gildet, men Copy-Dan har også været inde i overvejelser om at belægge diverse

hardware med afgifter.


Den nuværende regering har bebudet et loft for afgifterne som Copy-Dan kan opkræve. Pt. er

der forhandlinger om, hvordan afgifterne skal fordeles.


- Vi mener, at afgifterne på blankmedier skal sættes ned

så danskerne ikke længere kører over grænsen for at købe eksempelvis videobånd. En lavere afgift

sikrer, at flere vil handle i Danmark og dermed bliver indtægterne større. Der må aldrig komme afgifter på

hardware og vi skal have fjernet afgiften på hukommelseskort, siger Tom Togsverd.


Ingen af organisationerne som ønsker

Copy-Dan afskaffet forfægter det rimelige i, at kunstnerne får en økonomisk godtgørelse, hvis deres værker bliver

kopieret.


- Der findes i dag metoder til at indspille musik - ligesom det sekte med videofilm - så musikken ikke kan kopieres.

Det er på tide, at kunstnerne og deres producenter - ligesom andre dele af erhvervslivet - udnytter den moderne teknologi i

stedet for at optræde i rollen som statsautoriserede røvere ved højlys dag med krav om ublu afgifter på

medier, der kun i yderst begrænset omfang udnyttes til kopiering, siger Allan Bugge.


Han talte ved et møde i Proviantgården

ved Christiansborg i København, hvor IT-virksomhederne IBM og Microsoft deltog med henblik på at demonstrere deres såkaldte

Digital Rifth Management-systemer. Det er nogle avancerede systemer som kan bruges af kunstnere og andre rettighedshavere kan beskytte

deres digitale produkter og sikre at de kun bliver distribueret til forbrugere som har betalt for ydelserne.


Med disse værktøjer

kan kunstnerne eksempelvis få betaling hver gang musikken høres eller via en abonnementsordning. Det kan være i

form af kryptering, der beskytter mod ulovlig kopiering og der kan indsættes digitale vandmærker.


- Systemerne er

nemme at bruge både for rettighedshavere og forbrugere. Systemerne skal virke begge veje og på den ene side sikre at rettighedshaverne

får betaling for deres produkter og på den anden side være en garant for at kunderne for det produkt de har betalt

for, siger Finn Morsing, salg- og marketingdirektør hos Microsoft i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen