Berlingske Business

Erfaren elektronikmand forventer kraftig vækst

Erfaren elektronikmand forventer kraftig vækst - 1

Læs om de udfordringer den erfarende virksomhedsejer Jørgen Sylvest Jensen forventer i 2009.

Jørgen Sylvest Jensen så tidligt lyset for elektronikproduktion i Fjernøsten.

Da han som nykåret Entrepreneur of The Year-vinder havde solgt sin andel i SJ Elektronik A/S i Høruphav ved Sønderborg i 1998, drog han mod øst for at skabe kontakter til producenter i flere lande.

Sammen med hustruen Bodil driver han nu APC Asian Production & Components ApS med kontorer i Sønderborg og i den kinesiske vækstby Shenzhen nær Hong Kong.

Herfra styres produktionen af ikke bare printplader men hele apparater for omkring 35 kunder, hvoraf de fleste er danske plus fem østeuropæiske. Både for plast- og metalkomponenter ligger den typiske besparelse på 30-40 procent, og for plastværktøjer ligger prisen i Kina på ned til 20 procent af prisen i Danmark.

Hvordan er 2008 gået?

- I år er vores netværk af producenter bestående af 35-40 asiatiske firmaer i en række brancher rigtig begyndt at fungere. Vores volumen er mangedoblet, og vi har bevaret vores dækningsbidrag i takt med den stigende omsætning.

Venter du et bedre eller dårligere resultat i 2009?

- Meget bedre, fordi flere danske firmaer søger den konkurrenceforbedring, som et samarbejde med asiatiske firmaer kan give. Der er hundreder af faldgruber ved selv at forsøge sig i Kina, og derfor bør de mindre firmaer slå sig sammen og bruge sådan nogle som os.

Hvordan har du gearet din virksomhed til at komme igennem 2009?

- Alt ligger på kontoret i Shenzhen, hvor vi har øget staben fra seks til ti medarbejdere. Desuden undersøger vi mulighederne for at producere i Indien og Vietnam. I forvejen har vi produktion i Tjekkiet for to kunder.

Lancerer du nye produkter? Hvilke, hvornår og hvordan?

- Vi videreudvikler vores Box Build, hvor vi tager os af hele processen fra udvikling til færdigt produkt. Vi laver ikke bare en elektronisk printplade men også plastic uden om, ledninger og det hele, så det er klar til distribution over hele verden. Vi samarbejder med den førende udviklingsvirksomhed HAMP med 80 ingeniører på højt niveau i Shenzhen.

Hvordan forventer du, omsætningen udvikler sig i 2009?

- Vi forventer kraftig vækst både i Danmark og i Østeuropa, hvor vi tror på en fordobling, ligesom vi forsøger at sælge budskabet om vores produktionskoncept i hele EU-området.

Hvordan ser konkurrencesituationen ud? Bliver den skærpet eller mindsket?

- Den bliver skærpet i Asien men mindsket i EU. Jeg tror meget på vores koncept, selv om der naturligvis findes langt større udbydere end os.

Har du planer om at investere i 2009 – hvor skal der i givet fald investeres?

- Ja, men af konkurrencemæssige årsager kan det ikke oplyses.

Sparer du på omkostningerne – hvor vil du i givet fald rationalisere?

- Det gør vi løbende via vores store, egetudviklede ERP-system, der kan kommunikere med kunderne.

Har du behov for flere eller færre medarbejdere?

- Flere.

Hvad håber du mest på i det kommende år?

- Herhjemme ønsker jeg mig en bedre infrastruktur. Toget fra Shanghai Airport til Shanghai kører med 435 km/t, mens turen fra Rødekro til Sønderborg kan køre med ned til 50 km/t. Men jeg ønsker også forbedringer inden for forskning, telekommunikation og de andre områder, hvor vi ikke er så førende, som vi går og siger.

Hvad frygter du mest for i det kommende år?

- At kineserne på langt sigt ikke vil nøjes med at være underleverandører men selv vil distribuere i vores del af verden. Vi skal holde os til forskning, udvikling og salg og så lade dem i Asien producere. Så tror jeg, vi kan holde dem fra det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen