Berlingske Business
17:42

Er der et liv efter discount?

Hvad der er den væsentligste årsag til succes''en

er ikke lige til at sige.


Nogle mener, at det er et godt udtryk for den middelmådighed, der på mange områder

præger detailhandelen (når der alligevel er så kedeligt i de fleste butikker, hvorfor så ikke handle discount?).




Andre mener, at discountkæderne nu har så attraktivt et mix af billige dagligvarer og interessante nonfood-produkter,

at de tiltrækker en langt større mængde kunder, end det oprindelige discountkoncept kunne.


Discountkæderne

er med sine gode beliggenheder og effektive måde at markedsføre sig på en trussel for alle brancher.


De kan

åbenbart sælge hvad som helst, og er i dag ikke kun et problem for dagligvarehandelen.


Udvalgsbrancherne har også

mærket, at det ikke kun er de store varehuse, der tager omsætning fra dem, og meget tyder på, at der er sat gang

i en brancheglidning, vi ikke har set siden supermarkederne kom.


Så kæderne står ved en korsvej. Hvis de fortsætter

med at gøre som nu, må de have en tyrkertro på, at de senere års negative udvikling snart vil vende.


Hvad

der skulle nære en sådan tro, kan jeg ikke se, men tilsyneladende har en hel del kæder troen.


Mens de venter,

prøver mange dog at vise lidt dynamik ved at gøre mere ud af tilbuddene. Tiden må så vise, hvad det gør

ved disse kæders indtjening.


Forhåbentlig vil mange kæder erkende problemerne, og vælge at tage kampen op.




Det vil betyde, at man må definere et nyt, tidssvarende, fremadrettet idégrundlag og blive enige om, hvad der skal

være kædens succeskriterier.


Når det er afklaret, vil man have et grundlag for arbejdet med at vende udviklingen.


At

gøre sig til noget særligt i kundernes øjne kan godt bestå i, at man er billig.


En del butikker og

kæder opfattes på den måde, og det er så deres niche.


Andre opfattes som eksklusive med et sortiment

præget af dyre produkter, andre måske som særligt inspirerende butikker eller som butikker med et specielt sortiment

eller nogle, der kan give en særlig rådgivning.


Ganske få opfattes tilmed som specielle på flere områder.


De

fleste tilhører den bløde mellemvare. Dem, der ikke rigtig er noget, ikke gør noget specielt, men som nu engang

ligger, hvor de gør, og derfor også har nogle kunder, der bor i området. Det er svært at forstå, at

det kan være tilfredsstillende at drive forretning på den måde - når andre har bevist, at man sagtens kan

få meget mere ud af det.


I dag er det meste standard: sortiment, betjening, indretning, beliggenhed, priser.


Selv

vareforsyningen standardiseres, men hvis det hele alligevel er det samme, kan kæderne vel også lige så godt købe

ind sammen?


På den måde reduceres også risikoen for konkurrence fra nogen, der kunne finde på at udvikle

noget specielt!


Nu er man ved at standardisere kædernes markedsføring. Det er sådan set logisk nok.


Hvis

man ikke vil andet med reklameindsatsen end at fortælle, hvad varerne koster, er der ikke grund til så mange dikkedarer.




Mange kæder har derfor reduceret samarbejdet med reklamebureauer, og laver i dag meget af arbejdet selv - og får

hjælp hos prepress-firmaer, reproanstalter eller trykkerier.


Næste skridt er vel, at kæderne slår sig

sammen om fælles markedsføring?


Selv kæder som før fandt det naturligt, at kommunikationen udtrykte

kædens kvaliteter og gav kunderne idéer, inspiration og gode råd, sender i dag reklamer ud, der mere end noget

andet udtrykker den krise, detailhandelen befinder sig i.


Man er så fascineret over, hvor billigt man nu selv kan producere reklamer,

at det slet ikke gør noget, at det ender med at være noget bras. Og ifølge kædernes regnskaber virker det

ikke engang.


Det er så paradokset: discount opgraderer og bliver opfattet som spændende og idérige, mens den

traditionelle specialhandel gør sig til tilbudsbutikker, der bliver mindre og mindre interessante at komme hos.


Vågner

man mon nogensinde op til dåd igen?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen