Berlingske Business

Engodsag.dk blev en global fiasko

Engodsag.dk
Engodsag.dk er stiftet af Mads Ellegaard, billedet, og Jonathan Løw. Foto:

Den danske internet-succes har brændt naller noget så grusomt på deres internationale eventyr.

I bedste Skype-stil forsøgte succesfulde EnGodsag.dk at blive det næste globale internet-hit. Det slog fejl, og nu kæmper den gode sag med at overleve som ren dansk godgørenhed. Det skriver comon.dk.

For nylig måtte selskabet fremlægge er blodrødt regnskab med et underskud på ni millioner kroner, og i dag er Engodsag.dk kun en skygge af sig selv. For godt et år siden var der 14 fuldtidsmedarbejdere og det samme antal praktikanter. I dag er der fire og en halv medarbejder tilbage i firmaet i Århus.

- Selskabet gik i gang med en storstilet international satsning på det dårligste tænkelige tidspunkt, nemlig da Finanskrisen for alvor brød igennem i oktober 2008. Satsningen på at overføre EnGodsag-konceptet til lande som England, Tyskland og Frankrig kom til at koste millioner af kroner mere end beregnet - og slog alligevel fuldstændigt fejl, forklarer direktør Mads Ellegaard til comon.dk.

Bølgen brast

EnGodSag syntes ellers at ride på en bølge af succes sidste år. Selskabet fik ti millioner kroner fra det århusianske investorfirma Firmainvest A/S, og senere kom en aftale i stand med Myspace, som skulle betyde lanceringen af EnGodsag i syv lande på én gang. Selskabet gik i gang med at rekruttere fransk- og italiensk-talende sælgere og misisonen om at blive velgørendhedens svar på Skype så ud til at ligge lige for, fortalte Mads Ellegaard dengang til ComON:

- Ligesom Skype revolutionerede den måde, vi kommunikerer på, så er Engodsag.dk banebrydende i forhold til fundraising på nettet. Velgørenhed er normalt noget med løftede pegefingre og penge op af egen lomme. Vi lægger ansvaret over på virksomhederne, og sikrer forbrugerne en nem, gratis og uhøjtidelig måde at gøre en forskel på,« sagde han.

I dag er holdningen noget mere nøgtern. De internationale sites, der har aftaler med EnGodSag, kører stadigt videre, men alle ambitioner om at vokse internationalt er opgivet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen