Berlingske Business

En stor rugekasse i Århus

Uden penge fra det offentlige blomstrer et utroligt innovativt miljø på livet løs i Århus midtby.


To

iværksætterfirmaer lejede i 1999 en etage sammen i Mejlgade 50 og arbejdede videre med idéen om fælles lejemål

og fælles faciliteter.


Deres initiativ er vokset til i dag at omfatte 47 iværksætterfirmaer inden for IT, medie

og kommunikation, der nyder godt af fællesskabets stordriftsfordele og trækker på hinandens kompetencer. De er ikke

blege for at tage ordrer ind, som de outsourcerer dele af til et eller flere nabofirmaer.


Der er plads til flere iværksætterfirmaer

i det århusianske fællesskab, der siden januar i år også omfatter en tidligere bankbygning på 4.600 kvm.,

fortæller direktør Morten Platz, MG 50.


Han vurderer, at de 47 innovative virksomheder beskæftiger minimum

150 personer. Den typiske virksomhed har en-fem ansatte. Når de kommer op på 15-20 ansatte, flytter de, fordi den interne

kultur bliver vigtigere end kulturen i MG 50.


- Vi vil gerne have nogle flere virksomheder med 10-12 ansatte ind. De kan have

nogle erfaringer med ledelse, investorer, selskabsformer og bestyrelse, som de mindre kan lære af, påpeger Morten Platz.

Han griber af og til telefonen for at kontakte interessante virksomheder.


MG 50 er et fælles fremlejeselskab, der ejes

af lejerne. MG 50 står for Mejlgade 50, hvor det hele begyndte.


I januar i år lejede MG 50 naboejendommen på

4.600 kvm. Her havde Sydbank haft sit Århus-domicil. I øjeblikket er omkring 65 pct. af bygningen udlejet, siger Morten

Platz.


Han var i 1999 direktør for Kamikaze Internet og tog initiativ til det andet fælles lejemål på

fire etager, som lejerne selv satte i stand.


- Alle var med. Vi lærte hinanden at kende med en malerrulle i den ene hånd

og en pizzabakke i den anden. I april 2000 lavede vi et fælles aps (MG 50 aps, red.), hvor alle er medejere. Det er en service-

og administrationsvirksomhed. Vi ønskede at få en række ekstra servicer ind i huset, og det var nødvendigt

at have et firma, forklarer Morten Platz.


- MG 50 får ikke offentlig støtte. Vi er selvfinansierende og udvikler

os i kraft af personer og virksomheder, understreger Morten Platz.


I sommeren 2000 fik han en henvendelse fra en gruppe cand.merc.-studerende,

der vil le interviewe ham. De bad om at blive en del af miljøet og lejede sig ind. Det første hold var på otte.

I dag er der 18 cand.merc.-studerende i studielab Netmerc. Sidste sommer dannede fem studerende ved Aarhus Universitet og Handelshøjskolen

et tværfagligt studielab. De studerende betaler ikke fuld husleje. Nordea har tilgodeset de to studielab med et sponsorat.


-

Vi arbejder med at lave en model, så MG 50''s lejere og de studerende kan tilføre hinanden kompetence og viden. Der burde

være studielab i andre innovative miljø. Kommunen og erhvervslivet har en rolle at spille i det forløb. Vi vil

gerne have fuld husleje fra de studerende, men pengene behøver ikke komme fra kommunen. Processen med studielab kan speedes

op, hvis økonomien er i orden, pointerer Morten Platz.


En ph.d.-studerende fra Handelshøjskolen i Århus

har taget plads i miljøet for at følge MG 50 og skrive om netværksvirksomhederne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen