Berlingske Business

En ny tids ledere

Og måske vil suset være mest markant i de kontorer, som huser folk med lederambitioner. De skal nemlig især vide,

at det ikke mere er nok at være en god specialist (læs: ingeniør, økonom, bogholder), ligesom det heller

ikke mere er nok at have styr på kunderne, markederne og teknologien. Og det er heller ikke mere nok at være den store

kommunikator, der kan stille sig op på ølkassen og holde brandtaler for medarbejderne.


Den ny tids leder skal være

helt anderledes varieret skruet sammen i sit hovede.


Hun skal kunne lede sine medarbejdere gennem den såkaldte én-til-én-ledelse.

Hver enkelt medarbejder skal coaches og føle, at hun har lederens fulde opmærksomhed.


Hun skal være i stand

til at sætte sig ind i den enkelte medarbejders forhold - arbejdsmæssige såvel som private. Hun skal glemme alt

om at favorisere de medarbejdere, som hænger længe på kontorerne (læs: øjentjenerne). Hun skal i stedet

være parat til at jage medarbejderne hjem, hvis de arbejder for meget, så de også kan passe deres familie og dermed

blive hele mennesker. Til gengæld skal hun vænne sig til, at uddelegere i en sådan grad, at hun kun behøver

at interessere sig for, om opgaven bliver løst indenfor den aftalte tid. Det skal hun så til gengæld stå

fast på.


Er det nu ikke flyvsk tale? I ErhvervsBladet kan vi ikke behandle emnet ledelse uden at slå fast, at megen

ledelse i vores målgruppe - de små og mellemstore virksomheder - foregår med baggrund i ganske almindelig sund fornuft.

Men også SMV''erne skal forberede sig på konkurrencen om den moderne medarbejder. Derfor er det vigtigt at vide, at en

helt ny undersøgelse blandt Dansk Handel & Services medlemsvirksomheder entydigt viser, at næsten otte ud af ti medarbejdere

som det allervigtigste krav vil have ansvar og indflydelse. Undersøgelsen viser også, at ni ud af ti virksomheder kræver

personligt initiativ af deres medarbejdere, og næsten alle de adspurgte (96 pct.) mener, at den vigtigste lederevne er menneskekundskab

og indlevelsesevne.


Hvis man sammenligner kravene fra arbejdsgiver og arbejdstagere - og det kan i dag være lidt svært

at vurdere, hvem der er hvad - passer kravene faktisk sammen som fod i hose.


Men det skal naturligvis erkendes hos begge parter,

så man ikke bliver ved med at styre sit samarbejde gennem rigide regler men i stedet i takt med tidsånden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen