Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

En messe må ikke dække for bredt

Det mener Annelise Ryager, chef for udtillingsselskabet

IT Scandinavia Exhibitions A/S, som bl.a. arrangerer it-messen NTI 2002 (netværk, telecom og internet), der holdes i Bella Center

i dagene 14. - 16. maj. Det er Danmarks største it-messe, men den er alligevel specialiseret, og den er kun for professionelle. Osere og folk med skoletasker

har ikke adgang, og det af hensyn til udstillerns udbytte.


- Det nytter ikke med en messe, der dækker for bredt, for så

bruger både udstillere og besøgende en masse energi på noget overflødigt. En messe skal være fokuseret

for at give udstillerne succes, siger hun.

Et hårdt marked

Hun peger på, at udstillerne skal være aktive for

at få succes på en messe. De skal huske at invitere deres kunder ud på messen, markedsføre sig og ikke mindst

have et klart budskab på deres stand, der præcist fortæller hvem man er, og hvad man kan. Formålene er bl.a.

at skabe nye kontakter, være synlige på markedet og pleje kunder.


- Jeg véd selvfølgelig godt, at netop

it er et hårdt marked - med fyringer og fusioner og budgetter, der ikke er så høje. Men virksomheder, store som små,

begår en stor fejl ved ikke at markedsføre sig i nedgangstider, advarer hun.


- Men man må tage sig råd

og tænke: Hvad får jeg ud af ikke at gøre det? Hvis man dropper sine annoncer og ikke er på messe, tror markedet

jo, at man ikke er der, og når opsvinget kommer, bliver man ikke en del af det. Man skal jo også have nye kunder ind i

nedgangstider. Dem der overlever, er dem der holder fast i deres markedsføring og aktivt får nye kunder, siger hun.


Mange

messer domineres af små og mellemstore virksomheder, og en specialmesse passer dem ofte godt. Den fungerer som en intensiv markedsplads,

hvor man på få dage kan pleje sine kunder og få fisket nye kundeemner.


- Det er lidt forskelligt, hvordan udstillerne

opgør deres succes. Nogle tæller leads og indgåede aftaler, mens andre lægger større vægt på

øget synlighed. For mange er det i hvert fald vigtigt at være med på messen for at signalere, at firmaet er aktivt

og udadvendt, siger hun og understreger, at det er firmaerne selv, der må opstille deres succeskriterier.


En god messe

for de besøgende definerer hun som én, hvor man foruden at kunne orientere sig om nye produkter kan besøge en

række leverandører, der kan løse et problem for ens arbejdsplads, eller hvis man som virksomhed inden for branchen

får kontakt med nye salgspartnere.


- Det er ikke ukendt, at besøgende også kan finde på at tilbyde produkter eller

tjenester til udstillerne. Og så er der dem, der bruger en messe til at finde et nyt job. Det er blevet ekstra aktuelt i de

senere år, siger hun.


Mange mindre virksomheder ser det som en næsten uoverkommelig opgave at være udstiller,

for hvem passer kunderne, produktionen og telefonerne, mens man er på messe?

Plug & play

Den stort anlagte løsning

er at få et professionelt firma til at bygge standen op, men mange messer tilbyder stande, der stort set er færdige.


Disse

såkaldte plug & play stande er fra begyndelsen udstyret med vægge, gulvtræpper, borde, stole og stik til el,

telefon etc.


Det eneste man skal gøre er at opstille skilte, måske nogle plancher og det man vil udstille - og

huske at invitere kunder og kundeemner. NTI 2002 tilbyder sådanne plug & play stande.


- Med mindre man lejer sådan

en stand, så udgør udgiften til standleje typisk kun mellem 10 og 30 pct. af de samlede omkostninger til messedeltagelse

- alt efter ambitionsniveauet. De andre udgifter er opbygning af standen, mandskab, markedsføring, servicering af de besøgende med

mad og drikke osv. og måske leje af modeller til events. Så de største stande på NTI 2002 på 108 kvadratmeter

kan koste op til en million kroner, alt i beregnet, oplyser hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen