Berlingske Business
17:03Carlsberg stiger mest i stigende C20

En maskinfabrik bliver strategisk

49 år er gået, siden Egon Løndal tilbage i 1953 drejede sine første emner som selvstændig erhvervsdrivende i

en garage i Køge. Dengang var vejen til fyldte ordrebøger belagt med lige dele godt håndværk tilført

personligt netværk. I dag har sønnen Claus, der er merkonom-uddannet, overtaget ledelsen af firmaet. Nu er selve driften

kommet i fokus.



Claus Løndal forudser, at den stigende outsourcing hos kunderne øger efterspørgslen efter

leverandører, der har samme høje dokumentationskrav til produktionen, som de selv har. I dag skal underleverandører

kunne mere end håndværket.



Logistik, produktionsstyring og dokumentation af enhver detalje i produktionsprocessen

er kravet, hvis man vil lege med, når de store outsourcer produktionen. Claus Løndal har siden 1998, hvor han overtog roret

efter sin nu 74-årige far, derfor strammet op om forretningsgange og er begyndt at lave fremtidsstrategier.



- For enhver

underleverandør gælder det, at man skal tilpasse sig kundernes behov. Underleverandøren skal give kunden samme

nøjagtige indblik i processen, som hvis kunden stadig selv stod for produktionen. Håndværket er en grundlæggende

kompetence. Men evnen til at dokumentere vores styrker er afgørende. Den der er bedst til det, løber med de interessante

kunder fremover, siger adm. direktør Claus Løndal.

Hvad kan vi?

Han er vokset op med maskinfabrikken, og har

arbejdet i virksomheden siden gymnasietiden. Han kender maskinfabrikken, der med 75 ansatte i dag omsætter for godt 70 mio.

kr. om året, som sin egen bukselomme. Alligevel slår det ham en dag ved en festlig lejlighed, at han bliver lidt vævende, da

borddamen spørger ham, hvad Løndals Maskinfabrik egentlig laver?



- Da bliver det klart for mig, at vi må

arbejde mere med vores strategi. Hvorfor er vi i branchen, hvad kan vi, og hvad vil vi i fremtiden? Vi har altid haft en strategi

inde i min fars hoved. Det har været en langvarig proces at få strategien ned på papir, forklarer Claus Løndal.



Løndals

Maskinfabrik satser derefter på et mindre antal kunder, som man til gengæld har et tæt og forpligtende samarbejde

med. Virksomheden får styr på forretningsgange og bliver ISO-certificeret.



Grundlæggende kompetencer er spåntagende

bearbejdning (fræsning og drejning af elementer). De kernekompetencer, der skal arbejdes videre med, er logistik og produktionsstyring.

Desuden sysler ledelsen i øjeblikket med at indføre arbejdsprocesser, hvor medarbejderne i selvstyrende grupper får

større ansvar for produktionen.

Åbne kalkulationer

Claus Løndal indfører et IT-baseret produktionsstyringssystem,

som gør virksomheden i stand til at få status-opdateringer på alle ordrer, hvert femte minut. På sigt er

det hensigten, at store kunder selv skal kunne foretage afrapportering af en specifik ordre online.



Indsatsen giver pote. For

nyligt lykkedes det nemlig for Løndals Maskinfabrik at komme ind i varmen hos Tetra Pak i Sverige. Flere gange tidligere har

Tetra vendt tommelfingeren nedad, men efter 12 års status som almindelig underleverandør hos svenske Tetra Pak er Løndals Maskinfabrik

nu fundet værdig til titlen som systemleverandør til den svenske emballage-gigant. Det betyder, at Løndals er

blevet fast leverandør af 50 pakkemaskiner om året til Tetra.



Claus Løndal tilskriver samarbejdet med Tetra

en stor del af æren for firmaets succes.



- De har presset os til det yderste. Alt bliver checket inden man bliver Tetra-leverandør,

og der bliver ikke givet ved dørene. Er tingene ikke i orden, når de kigger forbi, er det bare ærgerligt, siger

Claus Løndal, der i samarbejdets hellige navn kører med åbne kalkulationer over for svenskerne.



For en ordreproducerende

maskinfabrik som Løndals er det i øjeblikket svært at fastholde strategien til alle tider. Der er ikke altid nok

at lave, og derfor er fristen til at sige ja til alle opgaver uden hensyntagen til strategi og kerneforretning stor. Claus Løndal

erkender da også, at man i perioder tager for mange ordrer, som man ender med at tjene for lidt, slet ingenting eller ligefrem

tabe på.



- Hvis en kunde, man har arbejdet på i et år eller mere, pludselig viser interesse, så må

man slå til. Så laver vi det, de beder om, selv om vi ved, at vi ikke tjener penge på det. Håbet er, at kunden

vender tilbage med flere og større ordrer, siger Claus Løndal.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen