Berlingske Business

En hypotese?

Danmark er et ø-rige, hvor forbindelsen mellem de forskellige øer indtil for ikke så længe siden primært

foregik med færger, som tøffede rundt i de indre danske farvande. Nu er broer og tunneller efter ganske få år

næsten blevet en selvfølge. Vi tænker ikke så meget over dem mere. De er der bare, og de udgør en

kæmpelettelse i den daglige transport mellem de danskes øer.


Til gengæld er vi blevet dybt afhængige

af dem. Hvis de af en eller anden grund bliver alvorligt beskadiget, vil det ramme det danske samfund meget hårdt på økonomien.

Hvis Storebæltstunnellen oversvømmes, kan der gå op til to år, før der igen kan passere tog gennem

røret, og hvis højbroen over Storebælt beskadiges alvorligt, kan der gå mange måneder, inden der er

etableret alternative transportveje og endnu længere, inden broen er retableret.


Men hvad skulle dog kunne beskadige den

danske insfrastruktur-stolthed, Storebæltsforbindelsen, i en sådan grad? Det kunne terrorister for eksempel gøre,

og ifølge eksperter oven i købet med ganske enkle midler. Men hvorfor nu male fanden på væggen? Det er vel

en helt hypotetisk situation, at terrorister skulle kaste deres aggressioner mod den danske Storebæltsforbindelse? Det er nu

engang sådan, at alle den 11. september tidligt om morgenen også ville opfatte det som en helt hypotetisk situation, at

to fuldt lastede passagerfly uantastet kunne flyve lavt ind over Manhattan og pulverisere World Trade Center, eller at et tredje fuldt lastet

passagerfly uantastet kunne flyve direkte ind i hjertet af det amerikanske forsvar, Pentagon i Washington.


At faren for terrorangreb

i Danmark på et eller andet niveau bør indgå i overvejelserne ses også af, at myndighederne forholder sig

til muligheden. Både de rådgivende ingeniører og selskabet bag den faste forbindelse over Storebælt, Sund

& Bælt, erkender blankt, at hverken bro eller tunnel er konstrueret til at modstå terrorangreb. Det vil ikke være

særlig indviklet at bringe sprængstoffer til eksplosion i tunnellen under Storebælt, og højbroens kabler

og vejbane vil være særdeles sårbare over for en påflyvning. Et terrorangreb er formentlig meget lidt sandsynligt,

men at det ikke er en hypotetisk situation ses også af, at overvågningen af både tunnel og bro er skærpet

ganske betragteligt efter 11. september. Alt dette ikke for at male fanden på væggen men for stilfærdigt at påpege,

at der er grund til at være på vagt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen