Berlingske Business

En grim byrde

Regeringen skal naturligvis holdes til ilden, men det skal også registreres, når der rent faktisk sker noget konkret.

Det kommer der til nu på skatteområdet. Skatteministeriet er på vej med en række forenklinger, der vil kunne

afskaffe noget af det mest irriterende bureaukrati i virksomhederne, så de til gengæld kan koncentrere sig om det, de

er bedst til, nemlig at producere produkter, varer, serviceydelser og viden.


I den første artikel i serien kan vi i dag

fortælle, at en af de allermest grimme og ulækre regler om godt et års tid nu kan forsvinde, hvis regeringen kan

skaffe flertal for det. Det er den regel, som kræver, at arbejdsgiverne skal tilbageholde løn hos deres medarbejdere,

hvis de skylder penge til det offentlige i form af for eksempel restskat, told, bøder eller sågar uddannelsesstøtte.


Og

det er vel at mærke ikke de store fisk, som arbejdsgiverne her skal jagte i deres egne virksomheder. Bare man skylder mere end

1.000 kr. til det offentlige, skal der skæres i lønnen.


Enhver kan forstå, at det er en grim regel. Ikke for

at forsvare gæld til det offentlige, for selvfølgelig bør alle betale deres skat og så videre, men fordi

man kræver af arbejdsgiverne, at de spiller en slags pantefogeder overfor deres egne medarbejdere. Det er dybest set ikke arbejdsgivernes

skyld, hvis en medarbejder ikke får betalt sin skat, men lur os, om ikke arbejdsgiveren får at forkrampet forhold til

en medarbejder, hvis en del af lønnen skal tilbageholdes. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan det ikke være

en arbejdsgiveropgave.


Nu gror træerne jo som bekendt ikke ind i himmelen. Den grimme regel afløses af en mindre

administrativ belastning. Medarbejdernes skyldige skat skal nemlig fremover indregnes i næste års skat, og det kræver

en ændring af skattekortet, som så skal skiftes ud i virksomhedens system. Men det kommer trods alt ind under kategorien

"begrænset bøvl". Er den her sag nu virkelig noget at hidse sig op over, og er der ikke tale om et begrænset

problem? Nej, det er der sådan set ikke. 32.000 virksomheder spiller hvert år pantefoged overfor deres medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen