Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Elselskaberne tager hul på kampen om elkunder

Elselskaberne indleder i disse dage en række kampagner for at gøre kunderne opmærksomme på, at alle fra 1.

januar 2003 frit kan vælge elleverandør. På søndag starter en stort anlagt mediekampagne rettet mod husholdningskunder,

men også de selskaber, der primært interesserer sig for erhvervskunder, har indledt offensiven.



Bag kampagnen, som

skal gøre de private kunder opmærksomme på mulighederne for frit leverandørvalg, står de to såkaldt

systemansvarlige virksomheder, Eltra og Elkraft System, sammen med brancheorganisationen ELFOR. Kampagnen omfatter tv-reklamer i TV2,

annoncer i dagspressen og reklamer på busser, tog, osv.



Det er formentlig de færreste kunder, der vil lade sig påvirke

af informationskampagnen. For en almindelig husholdning, vil det højst kunne give en gevinst på mellem 30 og 60 kr. årligt

at skifte leverandør.



De øvrige poster på el-regningen, så som transport af el i nettet, miljøvenlig

el og statsafgifter er uændrede, og vil fortsat veje tungest på de private kunders regninger. Samtidig får kunder,

der skifter, bøvlet med to elregninger. Den faste del af elregningen skal nemlig fortsat betales til det selskab, kunden hele

tiden har haft, mens den ny leverandør opkræver regningen på markeds-el særskilt.



I Norge og Sverige,

hvor der har været frit leverandørvalg for alle siden midt i 1990''erne, har kun omkring 15 pct. af de private kunder

skiftet leverandør, mens det gælder for 21 pct. af virksomhederne.

Små besparelser

Mens de systemansvarlige

selskaber har påtaget sig at informere de private kunder, er det op til de enkelte elleverandører - elselskaberne, at

henvende sig til erhvervskunderne.



For den enkelte elleverandør - elselskaberne - er de private kunder nemlig kun interessante,

hvis de kan lokkes til at betale for f.eks. miljøvenlig el. Faktisk skal elforbruget helt op på ca. 200.000 kWh - hvilket

vil sige større butikker, store landbrug og industrivirksomheder med en vis produktion - før de bliver interessante

som enkeltkunder for elselskaberne.



Men selv med et elforbrug på 200.000 kWh er der ikke tale om voldsomt store besparelser

for en virksomhed. Det er kun ca. halvdelen af de 200.000 kWh, der kan handles i fri handel, og flere elselskaber, som ErhvervsBladet

har talt med, vurderer, at en virksomhed med et forbrug i denne størrelsesorden i bedste fald vil kunne spare én til

to øre pr. kWh, ved at skifte leverandør - det vil sige mellem 10.000 og 20.000 om året.



Og her er vel at

mærke ikke tale om en besparelse udregnet i forhold til året før, men en besparelse, der er afhængig af,

om kunden købte strømmen på det rigtige tidspunkt eller ej.

Mange ubekendte

Med andre ord er der tale

om mange ubekendte i det regnestykke, der skal føre til besparelser på elregningen, og en række af de elselskaber, ErhvervsBladet

har talt med, understreger, at el ikke er jordens letteste produkt at overskue for kunden.



Martin Lausen, adm. direktør

i det svensk ejede elselskab Helia Energi, sammenligner el-indkøb med at optage realkreditlån.



- At købe

el er lidt som at tage et lån hjem i et hus. Det handler om at gøre det på det rigtige tidspunkt. For en virksomhed

er elindkøb på det fri marked derfor udelukkende et spørgsmål om timing. Køber man strømmen på

et uheldigt tidspunkt, kan det blive en dyr forretning, siger Martin Lausen.



- Elprisen på den nordiske elbørs,

Nordpool, er den mest varierende i verden. Derfor kræver det stor indsigt at følge med i prisudviklingen og vide, hvornår

man skal slå til, tilføjer Martin Lausen.



Helia har valgt at satse udelukkende på industrikunder, der har

et årligt forbrug på mere end 200.000 kWh, og har netop indledt en offensiv overfor en række udvalgte kunder.



I

lighed med de øvrige selskaber på markedet vurderer Martin Lausen, at det, kunderne på et frit elmarked vægter

højest, er tillid til leverandøren og de rådgivnings- og serviceydelser, som selskaberne kan tilbyde.



Elleverandørerne

har da heller ikke de store avancer at kæmpe om. Ifølge Dansk Energi lyder en kvalificeret vurdering på en samlet

avance på ca. 250 mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen