Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Elfirma vandt årets logistikpris

Til daglig lever LK A/S, der fremstiller og sælger elinstallationsmateriel, et liv i offentlig anonymitet. Men i går strålede

virksomheden i rampelyset, da den modtog prisen for årets bedste logistikkoncept.


Prisoverrækkelsen fandt sted på

Den Danske Logistikkonference, der blev afholdt i København.


Prisen blev uddelt for femte gang og blandt tidligere modtagere

findes virksomheder som Carlsberg og Grundfos.


Som vinder af Den Danske Logistikpris bliver LK indstillet som Danmarks kandidat

til den Europæiske Logistikpris, som også uddeles hvert år af den europæiske logistikforening, ELA.


Det

var adm. direktør for GateTrade, Steen Gede, der overrakte prisen til LK''s økonomidirektør, Pauli Joensen. Forinden

havde Steen Gede læst dommerkommiteens begrundelse for valget af franskejede LK op.


- Virksomheden har generelt formået

at tage initiativer i logistikkæden, der er værdiskabende for både kunder og partnere. Man har formået at forenkle

sin struktur og skabe gennemsigtighed i organisationen. Samtidig har man aktiveret de menneskelige værdier, så medarbejderne

nu tager det fulde ansvar for logistikken, sagde Steen Gede.


Pauli Joensen modtog smilende prisen i form af en keramikskulptur.

Han takkede og udtrykte LK''s beærelse over at få tildelt prisen. Efterfølgende fortalte han konferencedeltagerne

om det projekt, som lå til grund for den nyvundne skulptur.


- Vi startede i 1997 med en omfattende reorganisering af hele

vores logistiske funktion. Den indebar blandt andet opførelsen af en ny fabrik og afskedigelse af 150 ud af 650 ansatte. Det

har været en stor opgave, som ikke lod sig løse så let, som vi først havde troet. Men i dag har vi nået

målene fra dengang og i morgen går vi i gang med at nå endnu længere, sagde Pauli Joensen.


Blandt resultaterne

af LK''s effektivisering af logistikken er en reduktion af den interne gennemløbstid for varer med 80%, en fordoblet lageromsætningshastighed

og en reduktion i lagerbindingen på 40 ud af 60 mio kr..


Ud over prisoverrækkelsen fik de omkring 60 deltagere på

konferencen lejlighed til at høre flere bud på, hvordan virksomheder kan bruge logistik som en vigtig parameter i konkurrencesituationen.

Repræsentanter fra både Maersk Logistics og tyggegummifirmaet Dandy var på talerstolen for at dele deres erfaringer

med tilhørerne.


Professor ved Handelshøjskolen i København, Tage Skjøtt-Hansen, opsummerede dagens

budskaber i sit indlæg.


- I den globale konkurrence møder virksomhederne stadigt flere krav fra kunderne. Man skal

hele tiden være hurtigere, bedre og billigere og det kræver, at man optimerer sin logistik, fastslog Tage Skjøtt-Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen