Berlingske Business
17:42

Elektronisk garant mod p-bøder

Det kan være dyrt at glemme at stille p-skiven, når man parkerer på de danske gader og stræder. Parkeringsvagterne

skelner ikke mellem glemsomhed og ulovlighed, så hvis skiven viser, at bilen har holdt for længe parkeret, må ejeren

til lommerne. Den slags uforudsete udgifter i husholdningsbudgettet er sjældent populære.



Det er de heller ikke hos

tømrermester Poul Thaysen fra Sindal, så han har fået en idé, der kan løse problemet: En elektrisk

p-skive, der tilsluttes et ur, som slukkes sammen med bilens motor. Det sikrer, at skiven automatisk står på det rette

sted, når bilen parkeres.



Et batteri kan holde uret gående, så det kan springe frem til det rigtige tidspunkt,

når bilen starter igen. Idéen udsprang af Poul Thaysens egen store irritation over at have fået en parkeringsbøde,

fordi han havde glemt at række ind over varevognens paneler og flytte den lille plasticnål frem til det rigtigte sted

på skiven.



- Jeg tror, der er mange, der glemmer at stille p-skiven. Og den er også ret besværlig at nå.

Bilernes ruder bliver dybere og dybere, og i min varevogn er det nærmest ikke til at række helt over til skiven. Så

hvis den stillede sig automatisk, ville det være noget nemmere at gardere sig mod parkerinsbøderne, forklarer Poul Thaysen.



Rent

teknisk kræver den automatiske p-skive ikke alverden. Der findes små digitale ure, der vil kunne bruges til formålet

og Poul Thaysen ser den største udfordring i at skjule ledningen, så skiven ikke kommer til at se uelegant ud.



-

For mig at se kan det ikke kræve det helt store at få realiseret den her idé. Den praktiske indretning skal selvfølgelig

lige overvejes, men når det er gjort, ligger vejen åben. Jeg tror afgjort, at der ligger en god forretning for markedet

er jo kæmpestort, siger Poul Thaysen.



Selv vil den 53-årige selvstændige tømrermester dog ikke gå

i krig med den automatiske p-skive. Han har en solid økonomi og mangler ikke noget. Og uden en glødende motivation vil

han ikke starte på projektet.



- Jeg har været selvstændig i over 20 år og ved udmærket godt, hvor

stort et slid det kan være. Den mølle med at starte op fra bunden skal jeg ikke igennem igen. Nej, jeg vil bruge min

fritid på at spille golf, så kan en ung driftig mand tage idéen op og lave en forretning ud af den, siger Poul Thaysen.



Denne

artikel er den fjerde i serien "Din bedste forretningsidé, der aldrig blev til noget". De tre tidligere artikler

blev bragt i



ErhvervsBladet den 14., 15. og 16. oktober 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen