Berlingske Business
12:08Lundbeck og Genmab i yderpositioner i fladt dansk marked

El-lotteriet træder i karakter

Det frie e-marked er helt af lave. I de senere år er el-prisen traditionelt faldet mod slutningen af året, men ikke i

år.



Tværtimod er gennemsnitsprisen for en kWh de seneste måneder steget fra 18 øre til 36 øre,

fordi der har været tørke i Nordnorge og Nordsverige gennem tre måneder, og det er noget, der kan mærkes

rundt omkring på de stærkt strømforbrugende virksomheder.



De har håndteret situationen med vidt forskellige

indkøbsstrategier.



I Aalborg har virksomheder som Aalborg Portland og Fibertex tidligt dækket sig ind med hensyn

til 2003, hvorfor de sparer millioner i den kommende periode.

Ærgrer sig

Helt anderledes forholder det sig med en

anden stor el-kunde som Vald. Birns Jernstøberi i Holstebro, hvor teknisk direktør Ivan O. Bak indrømmer, at

han da set i bakspejlet godt kan ærgre sig over, at virksomheden ikke har dækket sig tilsvarende ind. Vald. Birn handler aktivt

på spot-markedet, hvor prisen reelt kan svinge fra time til time. Derfor rammes Vald. Birn her og nu af de meget høje

el-priser.



- Spekulation i prisudviklingen på elmarkedet er akkurat lige så lotteri-betonet som valuta og aktier.

Når man nu i bakspejlet kan se, at der var penge at spare ved at dække sig ind for 2003 sidste sommer, vil man da naturligvis

ærgre sig, men vi har nu ikke planer om at skifte strategi. Det er jo komplet umuligt at forudsige prisudviklingen. Det er da

helt fint at dække sig ind for 2003 ved en pris på, lad os sige 20 eller 25 øre, men hvad nu, hvis prisen så

falder. Det kan man jo intet vide om på det tidspunkt, man handler. Spot-markedet afspejler markedsprisen, og det er sådan

set fair nok. Man får både opture og nedture, og i det lange perspektiv må det vel gå lige op. De virksomheder, der

spekulerer i prisudviklingen, vil jo aldrig ramme rigtig hver gang, siger Ivan O. Bak.



I modsætning til så mange

andre el-kunder har Vald. Birn et meget fleksibelt produktionsapparat, som gør det relativt let at udnytte kortvarige prisudsving

på spotmarkedet. Under normale omstændigheder svinger el-prisen meget fra dag til nat, og landets største jern-støberi er

ganske enkelt i stand til med timers varsel at flytte en betragtelig del af sit el-forbrug fra om dagen til om natten. På den

måde styrer vestjyderne behændigt uden om de værste pris-spidser.



Problemet her og nu er blot, at prisen ikke

svinger ret meget. Den er konstant høj.

En risiko

Trods el-prisudviklingen ønsker Ivan O. Bak sig ikke tilbage

til gamle dages monopoler.



- Man skal blot være bevidst om, hvilke risici, man er villig til at påtage sig på

el-området, tilføjer han.



Økonom og chefkonsulent i Dansk Industris energiafdeling, Anders Stouge, mener

også, at det er vigtigt at være bevidste om risiko-elementet, når man køber ind.



- Virksomhederne skal

simpelthen vænne sig til og være bevidste om, at el-indkøbet nu har et risikoelement på linie med valuta

og renteudvikling. Betydningen af el-prisen er naturligvis helt afhængig af, hvor energi-intensiv den enkelte virksomhed er,

siger han.



Ifølge Anders Stouge er der en tendens til, at flere virksomheder vælger mere fleksible indkøbsstrategier.



-

I starten var det nok sådan, det er i hvert fald min fornemmelse, at de fleste virksomheder dækkede sig ind et år

frem. Nu ser jeg da flere virksomheder nøjes med at dække sig ind nogle få måneder frem, og vi ser også

flere virksomheder benytte sig af optioner, fortæller han.

Optioner

Med optioner er den enkelte kunde bl.a. i stand

til at lægge et loft ind over el-prisen. På den måde kan man gardere sig mod hidsige prisstigninger. Optionen koster

naturligvis en præmie, som er "spildt", hvis prisudviklingen går den anden vej, da der jo så ikke bliver

brug for optionen.



Anders Stouge vurderer imidlertid, at prisniveauet på el har nået et niveau, hvor optioner på

nuværende tidspunkt ikke rigtig giver den store mening, omend præmien for en option må vurderes til at være

betydeligt lavere end en option tegnet for et halvt år siden.



Dansk Industri har i øvrigt på sin hjemmeside

en tjekliste ved frit el-indkøb, hvor der er oplis-tet en lang række gode råd vedrørende det frie el-marked

og el-indkøb. Adressen findes på Dansk Industris hjemmeside: www.di.dk.



Indtil årsskiftet er det virksomheder

med et el-forbrug på mindst én mio kWh, der er omfattet af det frie el-marked, men herefter er alle omfattet - også

private.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen