Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ekspert: Uklogt at fyre i krisen

Det drejer som om fyringer.

Fænomenet som er blusset op proportionalt med den økonomiske krises omfang. Eller bevidstheden om den.

Men ifølge lektor Henrik Johannsen Duus fra Copenhagen Business School kan det være et dårligt træk at fyre midt i krisetiden.

»Det er uklogt at fyre nu, fordi vi får færre i den erhvervsaktive alder i de kommende år på grund af demografien. De grupper, der står uden for arbejdsmarkedet i dag, er formentlig ikke dem, som virksomhederne vil gå efter. Derfor gælder det om at holde fast på sine medarbejdere,« siger Henrik Johannsen Duus til RB-Børsen.

Den antagelsen er brancheorganisationen Dansk Industri (DI) delvist enig i. Ifølge underdirektør i DI med fokus på overenskomst og ansættelsesret, Anders Søndergaard Larsen, behøver omkostningsbesparelser i en krisetid ikke altid at udmønte sig i en fyringsrunde.

»Hvis virksomheden har brug for alle de hænder, de har ansat, eller man vurderer en nedgang til at være kortvarigt, er det ikke nødvendigvis svaret at fyre nogen af dem. Man kan trimme virksomheden på anden vis, hvor løntilbageholdenhed kan være et element eller ved at udskyde arbejdskraften i en periode, »siger Anders Søndergaard Larsen.

Til gengæld ser han ikke demografien som en afgørende faktor for færre fyringer.

»Svaret på manglende arbejdskraft fremadrettet er ikke, at virksomhederne holder på arbejdskraft, som de ikke har brug for,« siger han til RB-Børsen.



Svaret er, at vi fortsat skal arbejde for at sikre et tilstrækkeligt udbud af arbejdskraft, siger Anders Søndergaard Larsen.



Dyrt at hyre og fyre

Henrik Johannsen Duus støttes af det amerikanske konsulentfirma Bain & Company, der forklarer, at virksomheder ofte handler overilet, når prognosen viser recession.

- De skærer både tilfældigt i omkostninger og medarbejderstaben, skærer i det kapitalforbruget, presser leverandørerne og undgår strategiske opkøb. Når forholdene så bliver bedre, bliver de nødt til at bruge mange penge på at nå momentum igen, skrev Bain & Company i en artikel i Wall Street Journal i starten af oktober 2009.

Ligesom konsulentfirmaet Bain & Company påpeger eksperten fra Copenhagen Business School, at afskedigelser ikke er gratis.

- Både at fyre og hyre er i sig selv omkostningsfyldt og besværligt, siger han.

Derfor skal virksomheder, der står på nippet til en fyringsrunde tænke sig om en ekstra gang.

- Selvom de er pressede skal de prøve at stå igennem og holde ud. Det er en meget dårlig idé at fyre folk nu, hvis det ser bedre ud om et halvt år, pointerer Henrik Johannsen Duus.

Historisk er der flere eksempler, der bekræfter tesen. I slutningen af 2002 fyrede Danske Bank 200 medarbejdere med begrundelsen, at aktiviteterne i aktiemarkedet var faldet markant. Knap et år efter vendte markedet og aktiehandlen steg både i omfang og omsætning, og Danske Bank meddelte at aktiedivisionen igen var klar til at ansætte folk.

Henrik Johannsen Duus påpeger, at forholdene allerede i denne krise er ved at ændre sig, hvis man vender blikket mod aktiemarkedet. Siden nytår er det danske aktiemarked steget 9,1 pct.

- Jeg har fulgt aktiemarkedet, der er en ledende indikator for økonomien, det seneste stykke tid, og meget kunne tyde på, at det er begyndt at vende, og så skal man passe på med at fyre folk. På et eller andet tidspunkt kommer der til at være et opsving, og der skal virksomhederne være opmærksomme på, at de pludselig får travlt med at ansætte folk igen, siger han.

I DI ser man dog ingen grund til at beholde unødig arbejdskraft.

- Hvis et selskab ikke har brug alle, der er ansat, er der ikke nogen grund til at opretholde ansættelsen af dem. Det er uklogt ikke at tilpasse sig og hele tiden holde øje med, at den kapacitet, man har på virksomheden, svarer til det, man har behov for nu eller inden for en overskuelig periode, siger Anders Søndergaard Larsen.

De danske banker venter knap en fordobling af antallet af arbejdsløse inden årets udgang. I dag er der 52.000 ledige i Danmark.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen