Berlingske Business

Effektivisering styrker analysebureau

I en branche, der siden 2001 har haft det svært, formår det relativt nye århusianske analysebureau Epinion at skille

sig ud fra mængden.



Selskabet, der startede i 1999, har således haft en positiv udvikling lige siden, særligt

det seneste år, hvor resultatet før skat er femdoblet fra 260.000 kr. til 1,4 mio. kr. Epinion købte for nyligt

analysebureauet Sociologisk Analyse og har med opkøbet nu en fast medarbejderstab på 17 ansatte, mod tre i 2001.



En

satsning på skræddersyede analyser til primært det politiske system har givet pote i en periode, hvor der politisk

er øget opmærksomhed omkring effektivisering af den offentlige sektor.



- Mange af de opgaver vi udfører relaterer

sig til den offentlige sektor. Fokus er ofte på besparelsespotentiale. Administrative lettelser er et andet væsentligt

område, som vi mærker en stigende opmærksomhed omkring, siger adm. direktør og stifter Søren Hoelgaard

Justesen.



Fremgangen for Epinion kommer i en periode, der ellers har trukket tænder ud for analyseinstitutterne generelt.

En brancheanalyse foretaget af ErhvervsBladet i september måned viste således, at de 12 største analyseinstitutter

som helhed indkasserede et underskud i 2003 på 11 mio. kr. mod et overskud på syv mio. kr. året før.

Valgkamp

giver travlhed

Epinion har bl.a. specialiseret sig i analyser af registeroplysninger, som har haft stor interesse bl.a. hos offentlige

institutioner.



- Vi er stærke på specialtilpassede analyser, der kræver politisk forståelse. Det betyder,

at vi kan gå ind tidligt i processen og give kunderne sparring omkring den optimale tilrettelæggelse af konkrete analyser,

siger Epinion-direktøren.



Det seneste år har Epinion gjort en kraftig indsats for at skabe større offentlig

opmærksomhed omkring firmaet ved at engagere sig i markedet for meningsmålinger.



Et marked, der dog, ifølge

Søren Hoelgaard Justesen, ikke forretningsmæssigt er så interessant. Det kommende års valgkamp forventes dog

at sende flere analysebureauer på overarbejde, herunder også Epinion.



- Der er ingen tvivl om, at vi får rigeligt

at se til, når valg-kampen for alvor går igang, siger Søren Hoelgaard Justesen.



Han fortæller, at man

i øjeblikket er i forhandlinger med flere interessante aktører i valgkampen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen