Berlingske Business

Ecco træder ind i skomekkaet Kina

Kina er med en produktion på seks milliarder par sko årligt sværvægteren i international skoproduktion. De

ikke færre end 9000 fabrikker beliggende i den sydøstlige Guangdong-provins ville groft sagt være i stand til at forsyne

hver eneste beboer på kloden med et par sko hvert år. Danmarks internationale skokoncern, Ecco Sko A/S, har efter flere

års forberedelse nu taget konsekvensen af Kinas særstilling som producent af halvdelen af alle verdens sko, idet Ecco

over de næste fem år vil bygge et produktionsanlæg, der bliver det største i koncernen.



Valget er faldet

på den meget internationalt orienterede by ved sydøstkysten, Xiamen, en by med godt 1,2 mio. indbyggere i Fujian-provinsen

lige nord for skoprovinsen Guangdong.



Her bygger Ecco først en skofabrik med en kapacitet på en mio. par om året,

som skal stå klar ved udgangen af første kvartal 2005. Siden følger tre tilsvarende fabrikker, hvoraf den sidste

skal være klar i 2007, og hvorfra produktionen skal eksporteres. Desuden bygges inden for de næste to år yderligere

en fabrik, der skal producere til primært hjemmemarkedet.



Med i investeringen, der afhængig af udviklingen kan nærme

sig en halv milliard kroner, er et avanceret garveri og formentlig også et såkaldt beamhouse til konvertering af råhuder.



Efter

at Kina er indtrådt i verdenshandelsorganisationen WTO, er udenlandsk ejerskab af skofabrikker nu mulig, og derved får

udenlandske producenter lettere adgang til den kinesiske arbejdskraft, der ud over at være billig præsterer stadig højere

kvalitet.



Ecco samarbejder allerede med industrialiseringsfonden for udviklingslande, IFU, om sin fabrik i Slovakiet, og IFU

vil i fremtiden eje 20 pct. af produktionsanlægget i Xiamen.



Viceadministrerende direktør, Mikael Thinghuus, oplyser,

at Eccos nu afdøde stifter, Karl Toosbuy, allerede for 10 år siden besøgte Kina for at vurdere, hvornår

tiden var inde til at etablere en produktion. Siden besøgte han hyppigt Kina for at finde den rigtige placering, og valget

er nu faldet på Xiamen, der ud over voksende industri, turisme og universiteter er kendt for at være Kinas reneste by.



-

Vi er overbevist om, at en kombination af veluddannet lokal arbejdskraft og Eccos højteknologiske produktionsproces vil føre

til gode resultater, siger Mikael Thinghuus.

ansatte i Kina

Eccos mangeårige produktionsdirektør, Flemming

Brønd, flytter i september til Kina for at overtage ansvaret for opbygningen af fabrikkerne, der inden for fem år ventes

at beskæftige 3000 medarbejdere. De første funktionærer og produktionsfolk ansættes i de kommende måneder,

og der gennemføres træningsprogrammer i Xiamen samt Thailand og Indonesien, hvor Ecco i forvejen har skofabrikker. Ecco

solgte i fjor 11,2 mio. par sko og omsatte for knap 3,2 mia. kroner. Medarbejderstaben vil med kæmpeinvesteringen i Kina snart

passere 10.000 ansatte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen