Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Ecco og Newline i parløb

To danske virksomheder med produkter til det professionelle løbemarked, Ecco Sko A/S og Newline A/S, har indledt et tæt

samarbejde om at afsætte sko og beklædning til først nærmarkederne og siden andre europæiske lande.







Newline

har siden 1981 opbygget et godt navn inden for funktionelt sportstøj i Europa, og op mod to tredjedele af de danskere, der

løber på et krævende plan eller i fritiden, gør det i tøj fra Newline. Produkterne afsættes

fra 2200-2300 butikker med størst koncentration i Skandinavien og Tyskland.



Ecco begyndte i skridttempo at producere Receptor-skoen

i slutningen af 2000, og i efteråret i fjor annoncerede den globale skokoncern, at den vil bevæge sig ind på markedet

for løbesko i 2004.



Ecco får ved det strategiske samarbejde med Newline sine sportsprodukter præsenteret

i langt flere butikker på nærmarkederne, mens Newline til gengæld kommer til at løbe stærkere længere

ude i Europa.



- I 2004 skal vi ud og markere samarbejdet på de nære markeder, Skandinavien, Tyskland og England.

Derefter skal vi videre på det øvrige europæiske marked, hvor vi ikke er så stærke som Ecco, siger

adm. direktør Helge Petersen, Newline.



Siden Ecco begyndte at producere Receptor-skoen baseret på den særlige PU-teknologi,

der passer til fitness, power walking og andre krævende motionsformer, har den gået sin sejrsgang på en række

markeder, og produktionen udgør nu 1,3 mio. ud af en samlet produktion på ca. 12 mio. par sko årligt. Receptor

RXP-løbeskoen vil stimulere salget yderligere.



- Vi tror på, at vi med den stærke alliance vil være

i stand til at påvirke forbrugerne. Newline kan tilføre os viden om professionelle løbere, og vi kan få

gavn af trenden mod walking og cykling, hvor Newline sidder stærkt i sadlen i hele Nordeuropa. Til gengæld vil de kunne

læne sig op ad vores store distribution verden over, siger salgsmanager i Ecco Sport, Claus Jensen.



Ecco Sport øgede

i 2003 salget med godt 30 pct., hvilket langt oversteg budgettet.



Newline med hovedsæde i Vodskov nord for Aalborg og egen

fabrik i Polen har specialiseret sig i en niche på det store marked for sportsbeklædning, hvor multinationale giganter

dominerer.

Ud i kædebutikkerne

Virksomheden har allerede i et par sæsoner haft gode synergier af at samarbejde

med Ecco inden for walking, og de to partnere har samme holdning til kvalitet.



- Det er usædvanligt for to danske selskaber

at gå sammen i et vare- og salgssamarbejde uden at blive gift. Samarbejdet er vigtigt, som markedet udvikler sig med globale

spillere, der breder sig langt ud over, hvad deres brand kan bære. Som specialister er vi med til at udvide markedet og få

lagt en prisdannelse, hvorefter de store kommer løbende og skaber pristryk i markedet, siger Helge Petersen.



Newline har

gennem årene opbygget et godt samarbejde med store kæder som Intersport, Sportmaster, Stadium og flere andre, og mønstret

er, at kæderne typisk kombinerer et globalt brand som Nike eller Adidas med specialistbeklædning og -sko. Derfor vil kombinationen

af Nike eller et andet globalt varemærke og Ecco/ Newline kunne ses i mange sports- og specialforretninger i fremtiden. Alliancen

mellem Ecco Sko og Newline vil omfatte områder som salg, markedsføring og sponsorater samt fælles indsats over

for detailhandlen. Det første fælles sponsorat kommer ved VM i duathlon i Danmark i august 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen