Berlingske Business
17:03Carlsberg stiger mest i stigende C20

E-indkøb kræver omtanke

Virkelighedens barske realiteter taler et andet sprog om små besparelser og meget arbejde. Visionen

er imidlertid god nok, men det er integrationen af forsyningskæder, der skal sikre virksomhedernes gevinster.


De danske

virksomheder er blevet stillet store gevinster i udsigt ved at gå over til e-indkøb. Besparelser på 20 til 25 pct.

af det samlede indkøbsbudget er ofte fremme, når virksomhederne får besøg af leverandørerne af e-indkøbsløsninger.

Men tallene holder ikke og er en forenklet måde at betragte e-indkøb på.


Et e-indkøbsprojekt kræver

en gennemtænkt projektplan, hvor virksomheden ser på alle led som indgår i indkøbsprocessen. En nyttig synsvinkel

er at se projektet som en forsyningskæde, hvor varebevægelserne optimeres. Det er en øvelse, som giver virksomheden

nye muligheder og som tillægsgevinst kan virksomheden opnå langsigtede besparelser.


Et godt sted at starte et e-indkøbsprojekt

er en dialog med samarbejdspartnere. Her er det vigtigt, at virksomheden ikke kun lytter til dem, der lover store og hurtige besparelser.




En kortsigtet fokusering på hurtige gevinster er en sikker forudsætning for, at et e-indkøbsprojekt løber

ind i problemer. Projektet skal anskues fra flere synsvinkler og gennemanalyseres sammen med alle partnere, og her er dialogen mellem

leverandør og kunde central.


Med et velfungerende e-indkøb kan virksomheden indgå et tættere samarbejde med

sine leverandører, hvilket giver virksomheden nye muligheder for kritisk at vurdere, hvordan man optimerer hvert enkelt led

i forsyningskæden.



Nytteværdi koster

E-indkøb begynder hos ledelsen i virksomhederne. Her skal mulighederne gennemtænkes

og strategien lægges. Men også ledelsen må gøre op med en enøjet prisfokusering.


It-varer skal

forædles for at give virksomheder en reel nytteværdi. En pc i en papæske kan måske sælges til en lav

pris, men når den ikke er konfigureret med printerdriver, netkort og de rette programmer, koster det både tid og ressourcer

før medarbejderen kan tage den i brug. En pc, som er klar til brug, koster mere, men giver også medarbejderen mulighed

for at komme i gang med arbejdet med det samme. Det betyder, at virksomhedens egne it-folk ikke behøver at bruge tid på

at konfigurere produkter


Ledelsen bestemmer om e-indkøbsprojekter sættes i søen, men afgørelsen om succes

eller fiasko ligger hos brugerne. Et e-indkøbsprojekter står og falder med, at brugerne får indfriet deres forventninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen