Berlingske Business

E-handel på Gatetrade firedoblet på et år

Trods en firedobling af handlen med varer som papir, printere, tonere og andet kontorudstyr på Danmarks største



elektroniske

indkøbsportal, Gatetrade.net, fortsatte rækken af to-cifrede million-underskud i 2003. Resultat før skat landede

på minus 32 millioner kr. mod minus 44,2 millioner kr. året før, fremgår det af det seneste årsregnskab

for Gatetrade.net.



- Vi har stadigvæk store tab. Men udviklingen følger den plan, som blev lagt ved indgangen til

2002 hvor strategien blev revurderet, siger adm. direktør Steen Gede, Gatetrade.net.



Oprindeligt skulle Gatetrade.net

give overskud i løbet af 18 måneder efter en samlet investering på 270 millioner kr. Nu lyder prognosen på

overskud efter fire eller fem år. Til gengæld når det samlede underskud "kun" at blive på mellem

200 og 210 mio. kr. før første overskud er i hus.



- Det tager længere tid end ventet, men det bliver til

gengæld billigere at nå frem til overskud, siger Gatetrade-direktøren.



Gatetrade.net blev etableret i 2001,

og ejes af Danske Bank, Mærsk Data, Post Danmark og TDC. Udover Gatetrade.net driver virksomheden den offentlige indkøbsportal

kaldet Doip. I dag har selskabet i alt fået tilført 160 mio. kr. fra ejerne.



Gatetrade.net sætter ikke tal

på omsætnigen i årsregnskabet, men Steen Gede fortæller, at handlen på indkøbsportalen blev firedoblet

i 2003.



- Væksten er tilfredsstillende og var på 15 pct. om måneden gennem hele 2003. Væksten er organisk

og fordeler sig på alle varegrupper og kunder.



I de første måneder af 2004 voksede antallet af handler med

henhovlsvis 41 og 21 pct, og selskabet forventer lignende vækstrater i mindst fem år ud i fremtiden.



- E-handel mellem

virksomheder har nu lagt fra land, og der er skabt et marked i vækst, siger Steen Gede..



Den træge start på

indkøbsportalen skyldes ikke mindst, at ejerne, som var udset til at være lokomotiver for udviklingen, har holdt igen

på de elektroniske indkøb. Men Steen Gede mærker nu bedring der:



- Vi er ved at integrere Mærsk Data,

men de andre har været i gang et stykke tid. TDC er blevet den største enkeltkunde og er i stor vækst. Banken er

pænt med og Post Danmark nåede et pænt niveau i foråret 2003, men er ikke vokset siden på grund af diverse

omlægninger, siger han og fortsætter:



- Det tager tre år, fra en stor virksomhed beslutter, at man vil elektronisk

indkøb, til handlen når et ordentligt niveau. Det viser erfaringerne med vores ejere også.



De fire ejere generer

totalt 30 pct. af omsætningen på Gatetrade, yderligere 30 pct. generes af øvrige private indkøbere og de

resterende 40 pct. står Staten.



- Det er flot som Staten har lagt sig i front med elektroniske indkøb. Staten sørger

for at skubbe den elektroniske udvikling, og det breder sig til det øvrige erhvervsliv, roser Steen Gede den danske Stat.



Gatetrade.net

tjener penge på to former for transaktioner: katalogsalg og større auktioner. Auktionerne pt. det største område,

men katalogsalget udvikler sig også støt. Antallet af leverandører og indkøbere på portalen nåede

totalt 600 i løbet af 2003, og de sidste seks måneder af året eksploderede antallet af varer på portalen

fra cirka en halv million til halvanden million. Selskabet lancerede i januar en et nyt lavpriskoncept, der er målrettet små

og mellemstore virksomheder. Konceptet, Basic buy, er beregnet for små indkøbere uden ressourcer og tid til at forhandle

aftaler med leverandører på Gatetrade.net. I Basic buy har Gatetrade udvalgt 800 varer, der handles til en pris væsentligt

under listeprisen. Tilgangen af smv''er til Basic buy er tre til fire om dagen, oplyser Gatetrade.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen