Berlingske Business
12:59Mere salt i såret for skandaleramt japansk bilindustri

E-handel-branchen har været for optimistisk

Træerne gror ikke helt så langt ind i himlen som diverse e-markedspladser lovede kunder og især potentielle kunder

for bare et år siden. Udmeldinger om besparelser på op mod 20 pct. på indkøb har vist sig urealistiske.



De

reelle besparelser hos eksisterende kunder er langt mindre, og desuden kræver det noget mere arbejdskraft og ressourcer at opnå

gode resultater end først antaget. Det erkender adm. direktør for IBX Danmark, en af de store aktører på

markedet, Søren Ohm Povlsen.



- Vi har i branchen været for optimistiske i vores udmeldinger omkring de besparelser,

vi lovede kunderne fra starten, siger han.



Søren Ohm Povlsen er sikker på, at e-markedspladser bliver en god forretning,

men han mener, at det er en ulempe for udbredelsen af e-handelspladserne, at branchen har været for hurtig til at love voldsomme besparelser,

fordi man nu må trække lidt i land igen.



- Det skaber usikkerhed hos kunderne, når man må nedtone forventningerne

i processen, siger adm. direktør Søren Ohm Povlsen, IBX.

Ikke strategiske indkøb

IBX er en e-markedsplads

for ikke-strategiske indkøb, dvs. indkøb af kontormøbler, rengøringsmidler og alt det, der ikke indgår

i virksomhedernes kerneområde. Novo Nordisk er en af de tre kunder, der i øjeblikket er tilknyttet IBX Danmark.



De

to andre er Ericsson og Nycomed. I hele Norden har IBX 10 faste kunder, herunder Ericsson, Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), og

Volvo og omkring 220 leverandører.



Hos Novo Nordisk har man efter næsten halvandet års brug af IBX nået

det stadium, hvor besparelserne overhaler de investeringer, der er gjort. Ifølge IBX ligger en realistisk besparelse for Novo

Nordisk i øjeblikket på omkring seks pct. i forhold til traditionelle indkøb. Og det selv om Novo Nordisk er en

moden virksomhed set med en e-handlers øjne.



- Det er useriøst at påstå, at besparelserne kommer helt

af sig selv. Tværtimod har det vist sig at kræve flere ressourcer end ventet at nå til et positivt resultat. Det

er hele indkøbsorganisationen i virksomheden, der skal ændres, og derfor skal man være forberedt på, at det

kræver en del arbejde før besparelserne viser sig, siger Søren Ohm Povlsen.











Tæt på kritisk

masse

Meget tyder således på, at e-markedspladserne har været og måske stadig er for tidligt på markedet.

Mange virksomheder er slet ikke klar til at foretage deres indkøb via e-handel. Andre er først langsomt ved at forberede

sig til elektronisk indkøb. Sikkert er det i hvert fald, at markedet ikke har udviklet sig i det tempo, hverken IBX, Gatetrade

eller Vision2buy har ønsket sig.



Gatetrade har kun opnået en brøkdel af de handler, man budgetterede med, og

hos IBX kører man også på lavt blus. Aktiviteterne i selskabet svarer til 75 pct. af det forventede ved årets

begyndelse.



IBX er dog sandsynligvis den e-handelsplads herhjemme, som er tættest på at opnå kritisk masse.





Antallet af transaktioner er ikke offentliggjort, men der handles for over 600 mio. kr. på nordisk plan per måned,

oplyser IBX. Og tallet er stigende. Tidligere har IBX meldt ud, at der ville komme sorte tal på bundlinjen i løbet af

fjerde kvartal i år, det er dog udsat til første kvartal 2003.



- Det er et svært marked, og der er langt imellem

de interessante projekter. Men vi er heldigvis i en situation, hvor vi har en række store virksomheder i ejerkredsen, som også

er indstillet på at bruge os. Det er den væsentligste årsag til, at vi klarer os nogenlunde, siger adm. direktør

Søren Ohm Povlsen, IBX Danmark. IBX ejes af SEB, Ericsson og Novo Nordisk. Samlet er der 75 medarbejdere, heraf fem i DK.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen