Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Dyster fremtid for ferieboliger

Dyre luksushuse og herregårde er hårdt ramt, men også billigere ferieboliger har barske tider. Udlejningen er faldet 13 pct. siden sidste år, og det bliver ikke godt igen lige straks, mener branchen.

Fristende er de solbeskinnede billeder og ferieklingende slagord, der skal lokke feriegæster ind på hjemmesiderne hos de danske feriebolig-bureauer, men den økonomiske krise har de ikke kunnet overdøve, for indtil nu er udlejningen faldet med hele 13 procent siden sidste år.

Det viser august-tallene fra Danmarks Statistik, og de får den dystre stemme frem hos de danske bureau-direktører:

- Jeg har aldrig nogensinde set så voldsom en tilbagegang, og der er ingen tvivl om, at det skyldes faldende forbrugstilbøjelighed. Nogle står tilbage med en fyreseddel, efter at deres arbejdsplads har skåret under krisen, og i det hele taget er folk forsigtige med at tage på ferie, siger Kaj Frederiksen, der er direktør for Sol og Strand Feriehusudlejning.

- Det er nogle rigtig barske tider, og det skyldes finanskrisen i starten af året. Både udlændinge og danskere overvejer meget nøje, hvor de vil holde ferie, og på det udenlandske marked er Danmark oppe at slås med turistnationer som Spanien, Frankrig og Italien, siger Jan Hapaanen, der er direktør for udlejningsbureauerne Novasol og Dansommer.

Læs også: Danske herregårde kæmper om turisterne

Last-minute-tilbud

Kundeflugten mærkes inden for alle typer sommerhuse, men især hos de dyre af slagsen:

- Der er ikke nogen tvivl om, at det er de dyre varer, der er mest valgt fra. Herregårdene og luksussommerhusene. Folk vælger de billige sommerhuse i år, fordi man har det bedst med at have pengen i lommen, siger Kaj Frederiksen.

Hos ham i Sol og Strand Feriehusudlejning fordeler turisterne sig med 65 procent tyskere og 25 procent danskere, mens de sidste 10 procent er fra andre lande og typisk fra Skandinavien. Men med den svenske krones devaluering er svenskerne blevet hjemme og har bidraget til det, Kaj Frederiksen kalder et dramatisk fald i efterspørgselsen.

- Det, vi oplever lige nu, er, at folk i høj grad benytter vores »last-minute-tilbud«. Det gør de, fordi de kan spare penge ved at bestille sommerhus i sidste øjeblik, og fordi de pludselig står og har fået ferie, men ikke booket noget på forhånd. Noget andet, vi oplever, er en stigende gruppe af ældre feriegæster. De er måske lidt påholdende og booker uden for sæsonen for at få en billigere pris, men de slæber deres pensionsmidler med sig, og vi kan godt vænne os til billedet af to tyndhårede par på cykel. Så er det, jeg siger til feriebolig-ejerne »Dét er målgruppen. Sats for dælen på det marked«, siger Kaj Frederiksen.

Unikke sommerhuse

Her tænker han ikke mindst på herregårdene, fordi de med deres ofte spændende historie og antikke indretning kan appellere særligt til de modne feriegæster. Jan Hapaanen fra Novasol og Dansommer er enig:

- Når regeringen taler om at smadre 20.000 gamle huse i landområderne, har de slet ikke forstået, hvor meget værdi der ligger gemt i de huse. Når der ikke er nogen bondemand til at bruge gårdene længere, er de et restprodukt, men et produkt, vi kan leje ud efter sommerferiereglerne. Når de har fået den rigtige behandling, er de danske herregårde, de mindre danske gårde og de danske sommerhuse noget unikt. Det, der er specielt ved Danmark, er, at vi indretter vores ferieboliger af kærlighed og med masser af private ting, og det er dét, turisterne gerne vil opleve i Danmark, siger Jan Haapanen.

Direktørerne tror på en lysere fremtid for de danske ferieboliger, men de tror ikke, det sker med et trylleslag. Tidligst i 2011 er de gode tider tilbage, lyder Kaj Frederiksens konkrete bud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen