Berlingske Business

Dyne-Larsen slæbes i arbejdsretten

larsen
Foto:

Stifteren af Jysk, den landskendte erhvervsmand Lars Larsen, kan nu se frem til en tur i arbejdsretten.

Årsagen er, at Jysk ikke vil give sine medarbejdere lønforhøjelser i år og det får HK til at rasle med sablerne.

Det skriver DR Nyheder.

I et brev til medarbejdere i Jysk, skriver administrerende direktør, Jan Bøgh, at den globale finanskrise tvinger Jysk til at spare. - For at holde Jysk på sporet igangsætter vi nu følgende tiltag: Den største og mest indgribende besparelse er stop for lønreguleringer i et år, skriver administrerende direktør Jan Bøgh.

Det er et brud på overenskomsten, der giver alle medarbejdere ret til lønforhandling, mener HK.

- Han er en ægte jysk kræmmer, der ikke vil betale mere for varen, end han er tvunget til. Og i det her tilfælde er varen desværre vores medlemmer, siger faglig chef i HK Handel, Kim Jensen til DR Nyheder.

Jysk fik sidste regnskabsår et overskud på 254 millioner kroner, og Lars Larsens personlige formue voksede med 63 millioner kroner til 756 millioner kroner.

- Jysk har succes. Men vi skal blive ved med at have det, så skal vi være konkurrencedygtige. Og rundt omkring i branchen er der mange nedskæringer og afskedigelser, siger kommunikationschef i Jysk, Jonas Schrøder.  

Aarbejdsmarkedsekspert og professor på Ålborg Universitet, Henning Jørgensen, mener dog ikke, at dynekongen har en god sag, da der ikke ligefrem er tale om en virksomhed i krise.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen