Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Drop optimering til søgemaskiner

Den udtalelse var der en del, der undrede sig over. Måske vil de samme folk undre sig endnu mere,

når jeg i dag går skridtet videre og påstår: Du skal ikke optimere dit website til søgemaskinerne! Der

er to gode grunde til denne påstand:



1. Det er ikke søgemaskinerne du skal "sælge" til



2. Søgemaskinerne

tænker som en kunde - som en almindelig bruger



Lad være med at spekulere så meget på søgemaskinerne.

Du skal ikke designe eller kode dit website, så det passer til søgemaskinerne. Du skal ikke lave om på dit website

bare for at tilfredsstille søgemaskinerne. Du skal ikke spilde din tid med at læse lange daglige nyhedsbreve om de konstant forandrede

algoritmer i søgemaskinerne. Du skal i stedet fokusere på de rigtige levende mennesker, som besøger dit website

og sørge for at gøre dem tilfredse.



Der er nemlig en ting jeg med 100% sikkerhed kan fastslå: Søgemaskinerne køber

ikke noget i din online butik! De læser ikke dine artikler, nyder dit flotte design, eller lader sig overbevise af dine politiske

budskaber. Søgemaskinernes robotter besøger dit website, æder sig igennem koden, og smutter så igen.



Det

er kunderne du skal indrette dit website efter. Det er kunderne du skal sælge dine varer eller ydelser til og det er dem, som

gennem dine inspirerende tekster og fantastiske design, skal overbevises om, at netop dit website er det rigtige sted for dem, at

netop dine meninger er værd at lytte på eller at lige netop du er den bedste leverandør af de ydelser du markedsfører.



Før

i tiden var søgemaskinerne ikke så gode. Dengang var det forholdsvist let at "snyde" sig til en bedre placering

i resultaterne, men det krævede at man ændrede sit website væsentligt. De websites som dengang klarede sig godt

i søgemaskinerne var ikke altid de samme sites, som de almindelige besøgende synes bedst om.



Med tiden er søgemaskinerne

blevet meget bedre. Den type af søgemaskiner vi har i dag, som f.eks. Google, er langt mere avancerede og meget bedre til at

forstå og fortolke de websites de besøger.



I dag er søgemaskinerne blevet i stand til at betragte et website

ud fra mange af de samme kriterier, som vi almindelige mennesker finder vigtige. Det er ting som f.eks. hvor godt websitet er struktureret

(kan vi finde rundt?), om der er lidt eller meget information på sitet, om der er mange stavefejl og grammatiske fejl, hvor

mange gode udgående links der er fra sitet, og hvor mange andre vigtige website indenfor samme branche som linker til dit.



Man

kan ikke snyde søgemaskinerne i dag. I hvert fald kan det ikke betale sig at forsøge.



De websites som klarer sig

bedst i søgemaskinerne i dag - og på lang sigt - er dem, som er indrettet til at glæde brugerne mest muligt. Hvis navigationen

på dit website er svær at forstå for brugerne - så vil søgemaskinerne muligvis også få

problemer. Hvis du har mange fyldige artikler om et emne vil det af mange brugere blive opfattet som et tegn på et godt website

- det gør søgemaskinerne også.



Hvis mange andre websites indenfor samme branche som din linker til dit website

vil andre brugere opfatte det som mere populært på markedet - det gør søgemaskinerne også.



Og

hvis du på dit website har mange gode links til de vigtigste spillere på dit markedet vil brugerne få en bedre oplevelse

- og det honorerer søgemaskinerne derfor også.



Ved at fokusere på hvad der er bedst for dine brugere opnår

du bedre placeringer i søgemaskinerne.



Der kan naturligvis være eksempler på sites hvor der er en konflikt imellem

det brugerne gerne vil have, og det søgemaskinerne kan forstå. men det er 1 ud af 10.000 sites hvor det er tilfældet.

I alle andre situationer passer ovenstående gode råd: Koncentrer dig om dine brugere -og drop optimering til søgemaskinerne!



Der

var engang hvor søgemaskineoptimering var en markedsføringsmetode, som kun de få og indviede mestrede.



I

dag er søgemaskineoptimering blevet til markedsføring i søgemaskiner og et vokset til et modent værktøj

til synliggørelse på Internet. som alle seriøse virksomheder med online aktiviteter bør tænke ind

i deres strategiske planer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen