Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Dommedag for Dagen

Lørdag bragte en lang række danske aviser en sønderlemmende kritik af ledelsen og driften af avisen.



Specielt Politikens Tøger Seidenfaden er citeret for at karakterisere Dagen-projektet som

"uvederhæftigt, useriøst og umoralskt". Berlingske Tidende holder sig heller ikke tilbage, når man skriver

i meget kontante vendinger:



"De gik ud med en så selvsikker og hoven markedsføring, at skadefryden nu må

forfølge dem" .



Jo - Janteloven lever skam i bedste velgående i Danmark.



Medarbejderne på Dagen

er selvfølgeligt også meget skuffede over at de kun fik lov at producere Dagen 40 gange før produktionen måtte

indstilles. Mange medarbejdere har sagt tidligere jobs op for at være med til at drive Danmarks nye moderne, anderledes og innovative

avis, og er med rette chokerede over hvor kort tid eventyret varede.



En anonym medarbejder er i Politiken blevet citeret for

følgende omskrivning af Dagens slogan: "En avis til folk der kan læse, fra folk der ikke kan regne".



En

af grundene til at annonceomsætningen ikke har stået mål med forventningerne er at Dagen har haft for høje

tanker om hvad de kunne få for deres annoncer.



Med et oplag på mellem 13-20.000 stk og et forventet læsertal

på under 100.000 kan man ikke forvente at man kan sælge en helside til 42.000 kr, som der var anført i prislisten.





Specielt ikke set i lyset af at dagbladsmarkedet er under voldsomt prispres, og over de seneste år har markedet drejet

fra at være sælgers marked til i den grad at være købers marked.



De realiserede annoncepriser blev

væsentligt lavere, og mængden af annoncer svigtede, da annoncører og mediebureauer ikke ville betale mere for læserne

i Dagen end i andre dagblade.



Konsekvensen af oven-stående er tilsyneladende kommet helt bag på de folk, der har

estimeret potentialet i annonceindtjeningen.



Administrerende direktør på Dagen, Peter Linck peger på at "svigtende annonceomsætning

og en negativ udvikling i økonomien i bladsalg og marketing" som de væsentligste årsager til den hurtige lukning.





Han fremhæver dermed, at tre af de allervigtigste økonomiske faktorer som en avis succes afhænger af, har

svigtet.



Jeg vil ikke forsøge at pege fingre eller placere et ansvar for Dagens



hurtige lukning hos nogen. Jeg

vil i stedet se med kommercielle øjne på hvad Dagen repræsenterede i den danske dagbladsverden, og hvad vi mangler efter

Dagens lukning.



Dagen var en dejlig frisk fornyelse blandt de etablerede dagblade. Alene deres annoncepolitik var exceptionel

ved at annoncørerne var garanteret eksklusiv eksponering uanset hvilket opslag i avisen de var bragt på og uanset annoncens

størrelse og antallet af farver. Langt den overvejende del af det redaktionelle stof var holdt i sort/hvid, hvilket kun har

været med til at styrke opmærksomheden yderligere omkring de farvebærende annoncer der blev bragt i avisen.



Derudover

kunne Dagen trykke annoncer så skarpt, at trykkvaliteten kunne måle sig med de flotteste magasiner der trykkes herhjemme,

og som det eneste dagblad var man samtidig i stand til at trykke til kant, hvilket fik annoncerne til at fremstå endnu flottere.



Set

fra annoncørernes synspunkt er det selvfølgelig også beklageligt, hvis Dagen lukker umiddelbart inden man skal

til at forhandle årsaftaler for 2003.



Konkurrencen er dog stadig så hård -dagbladene i mellem - at Dagens eventuelle

lukning kun får kosmetisk betydning for resten af branchen.



Dagen havde trods alt ikke nået at erobre en fremtrædende

position som annoncemedie endnu, men jeg kan kun - på branchens vegne - beklage at den ikke fik længere tid til at udfordre

de andre dagblade.



De kommende dage vil vise om det vil lykkes at gen-åbne Dagen under et nyt forretnings- og ledelsesmæssigt

koncept.



Uanset hvad de næste dage bringer, så håber jeg at man i branchen vil sige det samme om Dagen som

Mads Kastrup, journalist på Berlingske Tidende:



"Dagen var muligvis en god ide, men en ringe administreret forretning".

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen