Berlingske Business

Dolle tager et nyt trin op ad væksttrappen

Om to uger lancerer trappeproducenten Dolle A/S et helt nyt gelændersystem, som godt kan tåle prædikatet: banebrydende.



Bag

lanceringen ligger to års udviklingsarbejde. Det nye koncept, der har fået navnet Prova System, er populært beskrevet

endnu et trin op ad væksttrappen hos Dolle, for med lanceringen bevæger den træindustrielle virksomhed sig ind i

jern- og metalindustrien, selv om en del af produktionen foregår hos underleverandører.



Prova System, der er konstrueret

i en kombination af aluminium og rustfrit stål, består af sølle 20 komponenter - trækker man skruer og beslag

fra, er der blot 14 komponenter. De kan kombineres i det uendelige. Samtidig er det nye system lige så anvendeligt indendørs

som udendørs.

D "tegnefilm"

Som noget nyt lægger fabrikken samlevejledning ud på sin hjemmeside

som 3D "tegnefilm", der gør samling til en meget enkel sag.



Adm. direktør François Grimal har

meget store forventninger til det nye produkt, der lanceres samtidig på samtlige Dolles markeder. I forvejen er fabrikken i

Frøstrup i Han Herred verdens største producent af loftstrapper i træ. Hertil kommer en omfattende produktion

af pladsbesparende, spindel- og hovedtrapper.



Dolle er et arketypisk eksempel på, at produktion af lavteknologiske produkter

som, i dette tilfælde trapper, kræver højteknologisk produktion, hvis danske virksomheder skal konkurrere internationalt.

Siden starten i 1982 har Dolle investeret knap 140 mio. kr. i højteknologiske maskiner. Resultatet er, at virksomhedens trapper

nærmest er uberørt af menneskehånd med alt, hvad det indebærer af robotter og avancerede maskiner.

Ligesom

Toyota

Som François Grimal udtrykker det:



- I dag fremstiller vi en trappe efter de samme principper, som Toyota fremstiller

biler. Ellers kunne vi slet ikke være her i Danmark.



Alligevel har også Dolle mærket presset fra Østeuropa,

hvorfra trapper er begyndt at skylle ind over Vesteuropa. Den udfordring har virksomheden tænkt sig at tackle meget direkte.

François Grimals direktørkollega, Flemming Friis, er hyppigt i Østeuropa for at finde mulige råvareleverandører

af træ, men i Frøstrup lægges der heller ikke skjul på, at man er på udkig efter en østeuropæisk

partner.



I et samarbejde med denne partner vil fabrikken direkte angribe det østeuropæiske marked, så trappeproducenterne

her får konkurrence på deres hjemmebane ud fra den simple devise, at angreb er det bedste forsvar.

Kina

Dolle

har også forlængst indledt bestræbelserne på at optimere sine indkøb via Kina. I dag er Kina den største

leverandør af råvarer og komponenter til den danske fabrik. Men også i Kina ser François Grimal store afsætningsmuligheder.



-

Mange kinesere elsker vestlige varer. Tag en by som Shanghai med 25 mio. indbyggere. Her opføres der de næste fem år

100.000 parcelhuse. Kunne vi bare få ti pct. af markedet, ville det være fantastisk, siger han.



Dolle har allerede

forberedt sig på ekspansion. Det sidste år har fabrikken investeret mere end 20 mio. kr. i øget kapacitet, og der

er nu et godt stykke op til kapacitetsloftet.



Trods den udstrakte brug af ny teknologi og underleverandører beskæftiger fabrikken

i Frøstrup 100 medarbejdere.



På spørgsmålet, om det kan fortsætte i fremtiden, svarer direktøren:

- Det håber vi sandelig. Det er i hvert fald målet. I sidste ende er det et spørgsmål om, hvorvidt vi gennem

løbende optimering af produktionsprocesserne er i stand til at bevare konkurrenceevnen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen