Berlingske Business

Discountbølge presser fyrværkeri-importører

De danske fyrværkeriimportører er underlagt intens priskonkurrence, som tvinger alle aktører til at øge volumen for at holde skindet på næsen. Samlet set har branchen forbedret bruttofortjenesten med 8,5 pct. viser en undersøgelse foretaget af ErhvervsBladet. Udviklinger dækker over, at fire selskaber har oplevet fremgang, mens tre har oplevet tilbagegang. Den fremgang der trods alt spores i branchen tilskrives primært rationaliseringer og effektivisering af intern logistik og distribution i form af bedre fragtaftaler.

Den store udfordring for branchen fremover bliver at imødekomme det markante prisfald, der sker på fyrværkeri. Prisen på fyrværkeri er således halveret siden 2000, hvor et kilo kostede godt 19 kr. mod kun lidt mere end en flad tier i dag.

Eksempelvis har Danmarks største importør af såkaldt konsumfyrværkeri (fyrværkeri til private forbrugere) øget den importerede mængde med 20 pct., mod en forventning om et øget salg målt i kroner på 10 pct. sammenlignet med 2003. At nye regler for opbevaring og salg af fyrværkeri, så har slået bunden helt ud af branchens budgetter øger kun presset på aktørerne, der i forvejen er tvunget i offensiven.

- Der er en intens priskonkurrence på fyrværkeri, fordi alle aktører i branchen skal hente omsætningen hjem på nogle ganske få uger. Så selv om vores indkøbspriser er faldet over årene, så er vi ikke i stand til at øge indtjeningen tilsvarende, siger Lars Schou Hansen, der står i spidsen for LCH Import.

Under økonomisk pres

Mens det generelle billede, der tegnes af branchen viser en række aktører, der for de flestes vedkommende lige med nød og næppe holder sorte tal på bundlinjen, så lyder den samlede vurdering på, at de kommende regnskaber vil se langt mere dystre ud. I branchen forudser man, at fire ud af fem fra og med næste regnskabsår kommer til at indkassere underskud.

- Det bliver en helt anden branche, som skal operere ud fra lovgivning, som vi på nuværende tidspunkt ikke kender til bunds, men som med sikkerhed vil sætte hele branchen under et voldsomt økonomisk pres, lyder det fra en anonym aktør i branchen.

Hos LCH Import, der er den største importør, forventer man, at selskabet lige nøjagtig klarer sig igennem i år, men at næste år bliver et skæbneår. Lars Schou Hansen er ikke i tvivl om, at der på nuværende tidspunkt er for mange importører i branchen, og at de nye regler vil øge behovet for konsolidering.

En af de andre større importører, der venter et dårligt regnskab for det kommende år, er Fyrvær.co, hvor adm. direktør og formand for fyrværkeriimportørernes brancheforening, Tim Storgaard anser en regulering krisehjælp for nødvendig, hvis branchen skal overleve.

- Jeg har ikke noget overblik over, hvordan det igangværende regnskabsårs resultat bliver, men vi kommer til at tære en del på egenkapitalen, det er der ingen tvivl om, og da der er virksomheder i branchen, der har det hårdere end os, så kan det godt være, at fyrværkeribranchen trænger til krisehjælp, lyder vurderingen fra adm. direktør for Fyrvær.co, Tim Storgaard, formand for brancheforeningen for fyrværkeri-importører og grossister.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen