Berlingske Business

Direct mails presses af elektroniske medier

Danske virksomheder sendte sidste år 239 millioner breve med reklamer til private og erhvervsliv - såkaldte direct mails.

Markedet holder dermed skansen i forhold til forrige år, hvor der blev sendt en million flere breve. Men bag status quo gemmer

der sig forholdsvis store forskydninger.



Private forbrugere modtager stadig flere henvendelser fra virksomheder (B2C), der bruger

breve i forbindelse af markedsføring og salg. Mens antallet af breve til erhvervslivet (B2B) er på retur.



B2B-kommunikationen

er ramt af de elektroniske mediers fremmarch, og substitueres af eksempelvis nyhedsbreve og



e-mails.



Men marketingchef

Jakob Kaare Jensen, Post Danmark, mener, at det fysiske brev har mange fordele i forhold til de digitale konkurrenter:



- De fysiske

breve er dyrere end e-mails, men de bliver også læst mere. De fleste modtagere bladrer som minimum i de fysiske nyhedsbreve

og læser overskrifter, inden de smider det ud. De elektroniske bliver tit slettet fra indbakken, inden de bliver læst,

siger han.



Han suppleres af Birgit Winkel, der er chef for Customer Management i Post Danmark.



- Vi tror, at tilbagegangen

for de fysiske direct mails til virksomheder er stoppet. Det er en trend, vi også har set i USA. Det er blandt andet spam-problematikken,

der vil få de elektroniske mediers fremmarch til at stabilisere sig, siger hun og fortsætter:



- Det er også

gået op for flere, at det fysiske brev og e-mails har forskellige styrker og bliver brugt som et supplement til hinanden.

B2C

Mens

B2B-markedet faldt med syv pct. steg B2C-markedet med otte pct. Det på trods af strammere regler for markedsføring mod

private. Dermed opvejes faldet på B2B-markedet næsten af tilsvarende fremgang for B2C. De sidste par år har det

især være den finansielle sektor og telebranchen, som er storforbrugere af direct mails, hvilket kan hænge sammen

med, at disse brancher fokuserer på kundeværdier og er livscyklusorienteret.



Men fremgangen på B2C skyldes

dagligvarehandlen og mærkevareproducenterne, oplyser Birgit Winkel.



- Især teleselskaberne har holdt igen på

budgetterne i 2003, fordi de har haft nogle hårde år. Men dagligvarehandlen og mærkevareproducenterne er begyndt

at tænke i mindre segmenter end tidligere. De har følt, det var for uoverskueligt at sende direct mails til flere hundrede

tusinde kunder. Men vil gerne bearbejde de mest lønsomme og attraktive segmenter, og derigennem opnå mersalg og fastholde

kunderne.



Selvom antallet af direct mails er faldet marginalt, får det ikke betydning for Post Danmark-regnskabet, som

fremlægges i næste uge. Nedgangen opvejes af portoforhøjelser.



I 2002 brugte danske virksomheder 1.973 mio.

kr. på direct marketing, svarende til cirka ti pct. af erhvervslivets samlede reklameforbrug. Det fremgår af Reklameforbrugsundersøgelsen

2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen