Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Ding-dong er der nogen hjemme?

For foruden din mor er du den eneste, der har set din film. Resten af Danmark er gået ud for at lave kaffe eller for at besøge

det lille hus.



Hvorfor er der ikke nogen, der gider høre på dig? Dit produkt er da meget godt...



Mit bud er,

at det er fordi folk er dødtrætte af ding-dong ord.



"Ding-dong" er et synonym for alle de reklamer, der

driver dig til vanvid.



Det er et synonym for store gule stjerner splattet ud over det hele i et åndsvagt sprog med godtkøbspriser,

knaldtilbud og "aldrig før set magen!"



Og det er der da ikke nogen hvide mennesker, der gider høre på.

Eller brune for den sags skyld. Gider du?



En klog mand har engang sagt, at en reklame skal fungere som kommunikation mellem to

mennesker. Men kunne du forestille dig at sige følgende til din bedste ven:



"Hej du, jeg snupper lige den her cola,

og mens jeg siger Jolly til den, kan du jo smutte ud i det danske Gajolvejr og sige hvabehar til din Yankiebar."



Eller næste

gang du møder én, som du gerne vil gøre et godt indtryk på, hvad så med at sige: "Halløj

du, hvem ka'' -jeg ka''!" Og derudover forsikre ham om, at han sagtens kan stole på alt, du siger, for det er bevist på

et laboratorie i Schweiz.



Jeg vil lige skynde mig at sige, at jeg ikke er ude på at give fingeren til nogle bestemte reklamer

eller mærker.



Det var bare de slogans, jeg lige kunne komme på i farten.



Tro mig, der er mange andre. Jeg

kunne sågar finde et par stykker, jeg selv har lavet i tidens løb.



Foruden at være ding-dong i sin måde

at tale på, er det også forbudt at indrømme, at ens produkt ikke er perfekt.



Men hvor kunne det være

befriende at høre et tøjmærke sige:



"Ja, det er en usædvanlig dårlig kvalitet, men hold

kæft hvor er det smart". Eller hvad med et supermarked, der indrømmer, at den ost, de sælger som gourmet,

bare er en eller anden lorteost fra Polen.



Nogle gange kræver loven, at producenten SKAL skrive, at der er en lille chance

for, at din hud ætser, hvis du smører deres creme på. Men det er helt okay, at det bare står med punktstørrelse

én nede i venstre hjørne. Hvis vi vender tilbage til teorien om, at reklame er to venner, der taler sammen, holder det

så stadig bare at "hviske" det?



Man kunne sammenligne det med, at din kone har haft sex med en anden mand og

fortæller det til dig i et brev, hun graver ned i haven. Føler du dig godt nok informeret?



En anden ding-dong regel

er, at man endelig ikke må sige, at man faktisk er ude på at tjene penge.



At det egentlig ikke handler om at give

sine købere en større livskvalitet, men om at gøre sin egen bankbog glad og tyk.



Alle ved, at det er sådan

det forholder sig, men ingen siger det.



De fleste producenter værner om dette faktum, som var det selve universets hemmelighed.

Man behøver vist ikke tænke længe over det for at konkludere, at det er lidt stupidt.



Jeg kunne forestille

mig, at jeg godt kunne indkassere et par på hovedet af den store markedsførings-ding-dong-bog.



Du ved, den bog

hvor hver målgruppe sirligt er listet som grøn, blå eller fise-lilla. Men helt ærligt, prøv lige at

være forbruger et øjeblik. Hvordan vil du selv gerne tales til? Og hvilken farve vil du selv gerne ha'' stemplet i panden?



A

ltså jeg er ret hudfarvet -og jeg vil gerne tales til som et voksent menneske. Ikke at det skal være gravalvorligt med

grafer og tabeller. Det må hjertens gerne være hylende morsomt, bare det er et ærligt budskab med almindelige ord.



Når

alt kommer til alt, handler det selvfølgelig om at turde.



Det handler om at sætte kroner og ører på

spil. Det er risikabelt at være ene ærlige udbryderkonge blandt en flok lyve-får.



Men mon ikke tiden er ved

at være inde til forandring? Mon ikke der er en grund til, at så mange skynder sig ud og tisse når reklameblokken invaderer

deres stuer.



Hvis de virkelig troede på budskaberne om, at lige netop dette produkt sender dem direkte i paradisets have,

mon ikke de så godt kunne holde sig de par minutter ekstra?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen