Berlingske Business

Digitale pionerer kvalt af venturepenge

Forbrugernes lyst til at handle på nettet udeblev, mens iværksættere og investorer i samarbejde brændte millioner

af på markedsføring, der skulle omvende de skeptiske forbrugere.



Flere af de digitale frontløbere mener,

at forretningerne havde været bedre foruden de store summer penge, der blev investeret. Ideerne var gode, men kunne ikke klare

den hurtige ekspansion. Konsulentfirmaet Neupart og Munkedal og Netdoktor var begge velfungerende virksomheder inden de fik venturekapital.

Neupart og Munkedal ekspanderede til flere europæiske lande og USA på samme tid, og resultatet var, at udgifterne voksede

hurtigere end omsætningen.



- Vi blev afhængige af, at der blev skudt penge i os - vi var egentlig en sund virksomhed,

der fik for store ambitioner, , siger Lars Neupart, der var den ene halvdel af makkerparret, der startede Neupart og Munkedal. Neupart

og Munkedal skiftede navn og fik et stort kontor i New York - kort tid efter gik firmaet ned. Han mener, konsulentfirmaet kunne have

levet i dag, hvis de ikke havde forsøgt at erobre verden med 125 millioner kroner i ryggen.



- Det skulle gå så

stærkt, at virksomhederne ikke nåede at få bygget en organisation og forretning op - og da bunden gik ud af markedet,

stod masser firmaer med huslejer, de knap kunne betale, siger Jakob Munk Nielsen, konsulent hos PLS Rambøll.

Tæring

efter næring

Michael Mathiesen, der var direktør i det nu lukkede ventureselskab 2M Invest og blandt andet skød

penge i Haburi og det svenske Boxman, mener, at Haburi kunne være blevet reddet, hvis ikke de havde haft så store ambitioner.



-

Med Haburi brændte vi for mange penge af på markedsføring i starten - de skulle være holdt længere,

siger den tidligere venture-dirktør. I dag sidder de overlevende og dem, der krakkede med samme indtryk. Deres gode råd

er: skæv til bundlinien, start i det små og forvent at det tager nogle år før bundlinien bliver sort.



-

Det skulle gå så stærkt dengang - og resultatet var enorme summer af penge, der gik tabt. Vi var vant til kun at

bruge de penge vi havde, derfor tror jeg også, vi klarede os så godt gennem de hårde tider. Venturekapital er forjættende,

og man risikerer, at investorerne vil noget andet end en selv, advarer Kaare Danielsen, der er direktør og stifter af Jobindex,

der var et af de første projekter på nettet og også en af de få dotcom virksomheder, der overlevede kursfaldene

i foråret 2000. Han mener selv, at det var held i uheld, at de dengang ikke fik de penge de søgte hos investorerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen