Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Digital tinglysning trækker handlen ud

Selv om al tinglysning foregår elektronisk fra midten af september, kommer det resten af året til at tage længere tid at få formalia på plads.

Formålet med digital tinglysning er at nedbringe ekspeditionstiden, men til at begynde med må køber vente længere på sit skøde og sælger på sine penge. Det gælder både boliger og erhvervsejendomme.

- Vi siger lidt forsigtigt, at vi regner med, at der er en indkøringsperiode frem til nytår, siger Søren Sørup Hansen, der er præsident for Tinglysningsretten.

Hele ideen med den digitale tinglysning er ellers at afskaffe ventetiden. Advokaten, ejendomsmægleren eller en anden godkendt person taster oplysningerne om ejendommen ind i systemet, og efter få minutter vil tinglysningen være gennemført. Til sammenligning tager svarprocessen op til ti dage i dag.

- I mange situationer vil man kunne få et hurtigt svar, når man for eksempel er inde og lyse et pantebrev, men der vil være en overgangsperiode, hvor det kommer til at tage lidt længere tid, fordi en større del skal til manuel behandling, end når vi først for alvor har kørt systemet ind, forklarer Søren Sørup Hansen.

Frygter ophobing

20. august er sidste frist for at indsende et papirdokument til tinglysning. Herefter lukker hele tinglysningssystemet ned, og det åbner så i en ny og kun elektronisk udgave 8. september.

Søren Sørup Hansen anslår, at det er de 12 lukkede ekspeditionsdage, der i første omgang skal lægges til ventetiden.

Lukke og indkøringsperioden kommer næppe til at påvirke aktiviteten på ejendomsmarkedet, men det ærgrer ejendomsmæglerne, hvis ekspeditionstiden trækker ud.

- Set med ejendomsmæglernes øjne er vi ikke bekymrede for de tre uger (lukkeperioden, red.), men vi er bekymrede for, at der ophober sig en vældig bunke verserende sager, så der kommer lang ventetid efterfølgende, siger formand for Dansk Ejendomsmæglerforening Steen Winther-Petersen.

Lukket for første gang

Samme holdning gør sig gældende hos advokaterne, som i dag står bag størstedelen af de indsendte dokumenter.

- Helt overordnet er problemet, at det måske alligevel ikke bliver så hurtigt, som man i første omgang havde forudsat, fordi der er så mange overgangsting, der skal på plads. Der er en hel del ejendomme, som det ikke umiddelbart er til at konvertere til elektronisk tinglysning, siger advokat Henrik Høpner, der repræsenterede advokaterne i Tinglysningsudvalget, som stod for forarbejdet til digitaliseringen.

Når tinglysningen lukker ned 20. august, vil det være første gang i historien. Dokumenter, som alligevel sendes ind, bliver afvist og sendes retur.

- Det bør ikke få konsekvenser for borgere og virksomheder i almindelighed, at der er lukket. Men det kan meget vel betyde, at for eksempel bankerne og realkreditten i lukkeperioden må tilrettelægge deres sagshåndtering anderledes end normalt, siger kontorchef i Justitsministeriet, Lennart Houmann.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen