Berlingske Business
17:42

Digital branding

Og alle rutinerede Internet-brugere søger at specificere og indsnævre

sin søgning, ved at angive så eksakt information i søgefeltet som overhovedet muligt. Søgemaskiner, a la

Google.com, foretager herefter en vurdering af de indekserede siders relevans i forhold til søgestrengen, efter devisen jo mere

information en side indeholder om emnet i søgekode og tekst, jo mere relevant er den - og jo højere rating vil den få,

i takt med at brugerne tilgår siden via søgemaskinen.


Men her fejler mange professionelle og informations-tunge

dynamiske web-steder - og det selv om virksomheden egenhændigt eller via specialiserede konsulenthuse bruger ressourcer på

at være identificerbar under diverse søgninger. Internet-kataloger som f.eks. danske Jubii.dk, optager kun en enkelt

side (ofte hoveddomænet) - og det er der essens i at bruge ressourcer på at vedligeholde og søge en høj

rating på, men søgemaskinerne derimod er en anderledes udfordring løbende at optimere. Forklaringen er enkel;

søgemaskinerne afsøger med forskellige intervaller Internettet og indekserer de mange sider (via en programtype kaldet "edder-kopper").




De websider søgemaskinerne falder over, enten via links eller via tilmelding på søgemaskinens site, gemmer

den så i en database og indekseringen gør, at den kan præsentere diverse links for de besøgende, når

dette har relevans i forhold til det søgte. Men edderkopper kan og skal hjælpes på vej, og mange Content Management

Systemer (i daglig tale forkortet CMS) lever ikke altid op til deres ellers formidable evner. Man ser nemlig stadig implementeringer

hvor der bruges et utal af "frames" og parametre, hvor tegnene &, ? og # optræder i URL''en. Brugen af disse elementer

hindrer, at søgemaskinerne kan indeksere web-stedet korrekt og mest fordelagtigt.


Tjek dit eget og konkurrenters web-steder

- og hvis du ser en URL-adresse, der eksempelvis ligner det følgende: http://www.firma.dk/article.asp?id=33 - og/ eller at

navigationsmenuen er synlig hele tiden, når der scrolles (den typiske begrundelse for at bruge "frames") - ja så

kan det gøres bedre. Meget bedre! I maj 2002 hentede Nyhavn Rejser f.eks. 26,9% af de besøgende til deres web-sted vha.

"search strings" fra diverse søgemaskiner og øverst på listen står deres firmanavn i forskellige versioner.




Men vigtigst er måske de besøgende, der er kommet dertil på baggrund af de mere end 1.200 andre unikke søgestrenge,

som intet specifikt har med Nyhavn Rejser at gøre. Således lander potentielle informationssøgende (og måske

kommende kunder) der søger på f.eks. "Incentive rejser", "Seychellerne" og "Heliskiing"

via søgemaskinerne ofte på www.nyhavn.dk. Dette uden at Nyhavn Rejser har gjort andet end at lade deres Content Management

System automatisk gøre hver eneste side indekseringsvenlig, samt at de har undladt at bruge "frames".




vil du have trafikfremgang på dit web-sted og dyrke effektiv digital branding overfor en potentiel målgruppe, der selv

finder frem til dig, bør du kigge kritisk på dit Content Management System - og vurdere om dine URL''s f.eks. ligner denne:


http://www.nyhavn.dk/Web/Indhold/Firmarejser/

Sydafrika

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen