Berlingske Business

Develco klar til ny vækst

Udviklingsvirksomheden Develco A/S, Århus, er efter et grundigt strategiarbejde klar til ny vækst. Målet er at fordoble

omsætningen og overskuddet i løbet af to år.


Et væsentligt led i vækststrategien er, at medarbejderstyrken

på 35 udvides med syv-otte nye hvert år de kommende år. Langt de fleste af de 35 er ingeniører.


Med

virkning fra 1. marts i år fik Develco en professionel bestyrelse, der kan komplementere de to ejeres kompetencer. Og endelig

er virksomheden blevet omdannet til et aktieselskab.


De to iværksættere bag Develco er modne mænd. Begge har

en ingeniøruddannelse i ryggen. De lider ikke af BMW-syndromet. De kan se vækstmulighederne og ønsker at udnytte

dem, fordi de ikke er tvivl om, at det kan lade sig gøre.


Som så mange andre iværksættere løb

Develcos ejere efter ti år i markedet ind i vækstmuren.


- Vi erkendte, at vi ikke har ledelseskapacitet til at servicere

alle de virksomheder og nye produkter, vi har løsninger og teknologier til. Vi råder over mange teknologier og kompetencer,

men det kræver en markedsføringsindsats at få dem synliggjort og bragt ud. Hidtil har vi ikke gjort noget aktivt

for at markedsføre os, men det skal der tages fat på, forklarer Aksel Kloster, som etablerede Develco i 1989. Inden da

var han udviklingschef og aktionær i Århus-firmaet Lanng & Stelman A/S (i dag York Refrigeration Controls, rd.)



Parløb

Aksel

Kloster fik hurtigt fat på udviklingsopgaver for Grundfos, CCI, Crisplant og den norske taxabranche, og efter et halvt års

tid trådte Kresten Nørgaard ind som partner i Develco.


De to havde arbejdet sammen i Lanng & Stelman. Nu har

de i godt 12 år kørt parløb i Develco.


De første ti år voksede virksomheden til 30 medarbejdere,

men så løb de ind i vækstmuren. Og den skal brydes ned.


- Vi ønsker at se nogle flere resultater. Vores

værditilvækst gennem årene er ikke blevet synliggjort på bundlinien, siger Aksel Kloster.


- Vi erkender,

at der er brug for at få tilført kompetencer inden for organisationsarbejde, salg og økonomi. Det er her, den

nye bestyrelse kommer ind i billedet, siger Kresten Nørgaard.


Da væksten gik i stå for et par år siden,

kontaktede de to iværksættere Strandgaard Consulting, København, der arbejder med strategiimplementering og organisationsudvikling.

Konsulent Ulrik Schiøtz fra Strandgaard Consulting har været med til at forme Develcos nye organisation. Undervejs blev

der bl.a. gennemført en SWOT-analyse med afdækning af stærke og svage sider. Der blev også holdt et Advisory

Board-møde på Hindsgavl Slot, hvor Ulrik Schiøtz var mødeleder. Til stede var syv personer fra de to iværksætteres

erhvervsmæssige og personlige netværk. De syv var omhyggeligt udvalgt fra en bruttoliste med 54 navne.


- Det karakteristiske

ved de syv personer var, at de har erhvervserfaring. De kunne alle tilføre os kompetence. Ingen af dem kendte hinanden i forvejen.

Det endte med, at tre af dem blev bestyrelsesmedlemmer. Den ene af dem, Finn Prang-Andersen, blev arbejdende bestyrelsesformand med

en dag om ugen hos os, fortæller Kresten Nørgaard.



Teambuilding

Alle medarbejdere har været på

teambuilding-kursus og på kursus i samarbejde og kommunikation, og det bliver løbende fulgt op.


- Vi har trimmet

organisationen og er begyndt at vokse igen. Vi er på rette kurs, siger Aksel Kloster.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen