Berlingske Business

Det ny Tagarno fra start med overskud

Efter betalingsstandsning i 2002 ændrede Tagarno i Horsens ikke kun navn til Tagarno Innovision a/s. Det nye firma fik også

andre ejere, flyttede til andre lokaler og outsourcede langt det meste af produktionen.



Det første regnskab, der dækker

16 måneder, lover godt. Overskuddet før skat blev 2,3 mio. kr., selv om etablering, flytning og kraftig igangsætning

af produktudvikling har kostet meget.



- Det går fint, og vi er godt tilfredse med overskuddet. Vi har taget udviklingsomkostningerne

over driften og ser positivt på mulighederne i indeværende år, hvor vi er begyndt at ansætte nye medarbejdere,

siger direktør og medejer Birger Rasmussen, Tagarno Innovision A/S.



Virksomheden reducerede over halvandet år med

ti medarbejdere og har i dag 20 i Horsens. De koncentrerer sig om produktudvikling, montage, salg og service af synsforstærkere

til svagtseende samt apparatur til industriel brug.



- Den industrielle del er i sin vorden. Vi har udviklet ny teknologi, som vi

forventer kan anvendes i en række andre områder, bl.a. i elektronikindustrien, plastindustrien og undervisningssektoren,

forklarer Birger Rasmussen.

Synsforstærkere

Han fastslår, at synsforstærkere til svagtseende personer

fortsat udgør hovedforretningsområdet, og der er udviklet en række nye produkter, der lanceres i løbet af

det næste halve år.



Virksomheden har datterselskabet i Norge og Finland, der bidrager til overskuddet med 2,1 mio.

kr. før skat.



Eksportandelen udgør 65-70 pct. af omsætningen. Halvdelen af eksporten går til Norge

og Finland, men Birger Rasmussen ønsker at satse på en række udenlandske markeder for at øge eksporten.

Det skal ske via partnerskaber med eksisterende aktører, siger han.



Det gamle Tagarno producerede projektorer til fremvisning

af røntgenfilm, men det foregår i dag udelukkende efter ordre, fordi udviklingen har digitaliseret den slags udstyr.





Virksomheden servicerer fortsat gamle kunder og producerer røntgenprojektorer efter ordre - mest til en række udviklingslande, forklarer

Birger Rasmussen.



Han er tidligere virksomhedsrådgiver med eget konsulentfirma og var i en kort periode i bestyrelsen i

det gamle selskab. Da det fik økonomiske problemer, blev han bedt om at hjælpe med at gennemføre en rekonstruktion.



Virksomhedens

tidligere ejer har i dag ansvaret for marketing i det nye selskab, der har fire ejere. Den ene af dem er Birger Rasmussen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen