Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Det indre marked for viden

For få dage siden kunne man her i avisen læse om den danske regerings bidrag til genoplivningen af EU''s standede vækststrategi,

den såkaldte Lissabon-proces. Udenrigsministeren redegjorde for ambitionen om at skabe et "indre marked for viden, hvor

mobiliteten blandt forskere og studerende samt konkurrencen mellem universiteterne skal styrkes".



Der er helt afgørende

for Europas konkurrenceevne, at der skabes et indre marked for viden i EU. For der er reelt ingen gennemsigtighed mellem EU''s forskellige

uddannelsesniveauer og uddannelseskrav. Det gør det ikke lettere, at hvert land har sit særlige karaktergivningssystem,

som kan være vanskeligt at oversætte enkelt og smidigt.



Der er ikke nogen fælleseuropæisk adgang til

videregående uddannelse - adgangen sker som oftest gennem nationale universiteter eller ved ansøgning om en af de pladser,

der på mange universiteter reserveres til en på forhånd fastlagt kvote af ansøgere. Optagelse sker altså

ikke udelukkende ud fra en vurdering af ansøgernes meritter, men også ud fra nationale kvotebetragtninger.

EU

halter bagefter USA

Et manglende indre marked for viden begrænser mobiliteten inden for de videregående uddannelser på

europæisk plan.



Dermed går EU-landene glip af det lærings-og innovationspotentiale, der ligger i, at studerende

søger til andre europæiske læreanstalter for at få et bredere akademisk input og en større kulturel

forståelse.



Det fører til et ressourcespild med fx længere studieforløb end nødvendigt, fordi

nogle nationale universiteter ikke er særlig villige til at meritoverføre færdige uddannelser fra andre institutioner.

Det hindrer skabelsen af et reelt europæisk arbejdsmarked.



Hvorledes skal europæiske arbejdsgivere fx kunne gennemskue,

hvad en uddannelse er værd, hvis der er tvivl om kvaliteten af en grad og usikkerhed om karakterniveauet?



De relativt

dårlige internationale ratings af de videregående uddannelsesinstitutioner i Europa er dels medvirkende til ''brain-drain'', dels

årsagen til, at det er svært at tiltrække de bedste forskere og lærerkræfter til Europa.



Det er

tankevækkende, at kun otte universiteter i EU rangerer blandt verdens 50 bedste, når USA til sammenligning kan mønstre

35 universiteter på den samme top 50, heriblandt de fire førende!



Jeg er derfor meget enig med Udenrigsministeren,

når han foreslår etableringen af et indre marked for viden i EU.



Men vi kan kun øge mobiliteten blandt studerende

og forskere og styrke konkurrencen mellem Europas universiteter, hvis vi formår at skabe gennemsigtighed i de europæiske

uddannelsessystemer. Konkret er der behov for at se nærmere på opbygningen af uddannelserne, landenes undervisningssystemer,

karaktersystemer, forskerordninger, mv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen