Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Designet kan også bære i Billund

Billund Lufthavn A/S fik ny luft under det vingeformede tag i den nye lufthavnsterminal, og det københavnske designfirma, Kontrapunkt,

sejrede for andet år i træk, da Den Danske Designpris 2002 blev uddelt fredag.



Med deltagelse af økonomi-

og erhvervsminister Bendt Bendtsen blev Billund Lufthavn A/S og Kontrapunkt hædret for "et helstøbt og overbevisende designprogram",

der blev indført ved indvielsen af den nye terminalbygning for knap et halvt år siden.



Ud over grafik, skiltning,

uniformer, køretøjer, inventar og hjemmeside omfatter programmet et navneskift til Billund Airport.



Især

den lille bi i det nye design fremhæves som et charmerende element, der rummer stærk identitet og kan bruges i mange sammenhænge.



Den

nye terminal er hjertet i en lufthavnsudbygning til 850 mio. kroner, som i byggefasen blev omdiskuteret, fordi passagertallet i Billund

ligesom i langt de fleste internationale lufthavne dykkede som følge af afmatning på en række markeder og 11. september-begivenheden

i USA. Landets fornemste designpris falder samtidig med, at passagertallet er ved at stabilisere sig.



- I Billund er vi meget

taknemlige for den fine modtagelse, det nye lufthavnsanlæg har fået af lufthavnens kunder. Vi gør os umage for,

at den gode rejseoplevelse begynder allerede i lufthavnen. Vores satsning på design understreger den hensigt, siger lufthavnschef

Jørgen Krab Jørgensen, Billund Airport.



I modsætning til en række forholdsvis anonyme lufthavnsbyggerier

de senere år roses Billund-projektet for at favne over både lokal forankring og international atmosfære, balancere

mellem sikkerhed og åbenhed samt effektivitet og afslappethed ved at gå den nordiske vej i stedet for i den globale og

mere ensrettede retning.



Billund Lufthavn har godt 600 egne medarbejdere og er arbejdsplads for yderligere 1000 i andre virksomheder

i lufthavnen. Senest nu ved de, at de arbejder i gennemførte og velskabte omgivelser.



Designfirmaet Kontrapunkt med ca.

40 medarbejdere har de senere år markeret sig med en række priser, og i fjor vandt Kontrapunkt Den Danske Designpris for

brandingen af Danske Bank. Blandt de øvrige kunder er flere ministerier med de prestigefyldte hjemmesider, danmark.dk og folketinget.dk,

samt DSB og DTU.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen