Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Design skal sælge

Design er subjektivt. Vi har alle vore egne præferencer for, hvad der er godt, og hvad der er skidt. Det er med andre ord ikke

muligt at sætte standarder for, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Eller er der?



Noget design virker jo fuldstændigt

efter hensigten.



Tag biler f.eks.. En bil bliver først og fremmest solgt på udseendet. Jo, jo, der er det med prisen,

men den hører hjemme i en anden beslutningsdimension. Jeg tror ikke på, at hverken mænd eller kvinder bevidst køber

grimme biler. Langt de fleste køber biler med hjertet, og her er det udseendet, der tæller. Designet taler altså

til følelsen.



Prisen derimod taler udelukkende til afdelingen for kolde facts: Er der råd, eller er der ikke?



Designet

på biler, produkter, et logo, en emballage, en brochure m.v. repræsente-rer også andre værdier. Udseendet

afslører nemlig hurtigt, om det er noget, vi kender - og hvis vi gør, hvilken holdning vi har til det.



Allerede

på udseendet afgør vi - i brøkdele af et sekund - om det er noget, vi kan lide, eller om vi hader det.



Udseendet

- designet - er det første, vi forholder os til i alle tilfælde, hvor vi skal gøre et valg.



Denne adfærd

bliver sublimt udnyttet af samtlige førende produkter i alle dele af verden.



Det kaldes branding. Bevidst eller ubevidst

er alle mennesker underlagt den påvirkning, design har på vores hverdag.



Design består af form, farve og funktion,

tre elementer som alle taler til hjertet. Men det er indholdet, der afgør om disse tre elementer er troværdige.



Jeg

tror ganske enkelt, at hvis man ikke kender indholdet, så kan man heller ikke designe overfladen. Indhold og overflade skal

med andre ord hænge sammen, ellers er kommunikationen spildt.

Et godt design bygger på viden.

Jo mere viden

vi som designere har om produktet, jo bedre er vi til at løse opgaven med at præsentere det fra sin bedste side.



Design

er ikke noget, der bare lige opstår ud af det blå.



Det kræver omtanke baseret på forståelsen af

den måde, vi mennesker tænker på.



En designers opgave er at fange de små nuancer i en specialists viden.

De små nuancer, som gør den store forskel.



En virksomhed ved så meget om sit produkt, at den kan tale i dagevis

om produktfordele.



Det kan nemt betyde, at kunderne ikke kan se skoven for bare træer.



Som kommunikationsbureau arbejder

vi dagligt med mange forskellige ting inden for en bred vifte af opgaver. Vi kommunikerer for alt fra børnevitaminer over IT-teknik

til angstneuroser hos PTSD ofre. Vi er dermed ikke specialiserede inden for et bestemt fagområde.



Tværtimod. Vi

søger bevidst at blive så brede i vores generelle forståelse som muligt.



Det giver os det bedste udgangspunkt

for at finde den "skæve" indgang til en god overskrift og et design, der skiller sig ud af mængden af me-too produkter.



Vi

tror fuldt og fast på, at hvis man vil sælge noget til mennesker, så skal man tale til de basale instinkter - dér

hvor ting helst skal være enkle og lige til at gå til. Det gælder om at få opmærksomhed i alt, hvad vi

kommunikerer - lige fra visitkortet over produktbrochurer, direct-mailen til hjem-mesiden. Uden opmærksomhed intet salg.



Og

det er jo egentlig det, design skal kunne: Skabe opmærksomhed, interesse, øn-ske og reaktion. Design skal sælge

varen, ellers er det jo ligegyldigt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen